7 Belgen op 10 verkiezen fysieke winkel boven webshop

7 Belgen op 10 verkiezen fysieke winkel boven webshop

Liefst 72% van de Belgische consumenten verkiest zijn eindejaarsgeschenken aan te kopen in een fysieke winkel, liever dan via het internet. Dat zijn er een pak meer dan het Europese gemiddelde, dat rond de 53% schommelt. En voor m-commerce scoort geen enkel ander Europees land slechter dan België. Dat maakte consultingbureau Deloitte bekend in de marge van zijn jaarlijkse kerststudie.

Mix van redenen

Dat de Belg achterop hinkt als het om webwinkelen gaat, heeft volgens Matthieu Van Der Schueren, directeur bij Deloitte België, meerdere redenen. "De belangrijkste redenen waarom de Belgische consumenten liever niet online kopen, zijn bezorgdheid over de veiligheid van online aankopen, terughoudendheid om persoonlijke gegevens mee te delen via het internet en het feit dat de consument de producten/diensten graag in het echt wil zien of proberen." Klassieke verklaringen die de e-commercesector al langer kent, natuurlijk. 

 

Maar Van Der Schueren schuift toch nog een nieuw element naar voren: "Ook de sterke urbanisatie in België speelt een rol: nabijgelegen winkels bieden een zeer uitgebreide keuze aan."

M-commerce nog beperkt in ons land

Ook de nieuwste technologie om te shoppen via de smartphone is in ons land nog verre van ingeburgerd. Meer zelfs, het aantal consumenten dat al goederen of diensten heeft aangekocht via de mobiele telefoon is nergens in Europa lager dan bij ons. Hier is dat namelijk amper 9%, zo leert de kerststudie van dit jaar.

 

Toch verwacht Deloitte België de komende jaren groei voor de m-commerce "aangezien steeds meer consumenten de technologie letterlijk in handen zullen hebben en de retailers meer mogelijkheden zullen aanbieden." 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart-veteraan wordt marketingbaas Pinterest

08/12/2016

Brian Monahan, jarenlang verantwoordelijk voor de online marketing bij Walmart, gaat aan de slag bij Pinterest. Hij moet er als ‘chef verticale strategie’ het sociaalnetwerk ‘top of mind’ maken bij die bedrijfssectoren die vooralsnog amper op Pinterest aanwezig zijn.

Louis Delhaize-dochter opent eerste afhaalpunt in station

01/12/2016

Online supermarkt Wink heeft een afhaalpunt opgezet aan het treinstation van Ottignies. Als de test in samenwerking met de NMBS succesvol is, wil Wink ook in andere treinstations zo'n afhaalpunt opzetten.

Bol.com geeft korting voor late levering vanwege drukte

30/11/2016

Ahold-dochter Bol.com deelde maandagavond 2,5 euro korting uit aan klanten die vrede namen met een iets latere levering. De webshop spreekt van zijn drukste dag ooit en kon de bestellingen niet bijhouden.

Zelfmoordpoging wegens hoge werkdruk bij Amazon

30/11/2016

Een werknemer van Amazon raakte gewond toen hij van een gebouw sprong in het hoofdkwartier van Amazon in Seattle. Het zou daarbij over een zelfmoordpoging gaan, die het gevolg is van de werkdruk bij de Amerikaanse webshop.

Nieuwe regels tegen valse recensies op Amazon

29/11/2016

De Amerikaanse webshop Amazon heeft een nieuwe regel ingevoerd voor het aanmaken van recensies: klanten mogen voortaan nog maar vijf producten per week beoordelen. Zo wil Amazon valse recensies tegengaan.

Europese ministers ruimen hindernis grensoverschrijdend shoppen op

28/11/2016

Burgers van de Europese Unie moeten makkelijker iets online kunnen kopen in een andere lidstaat van de Unie. De economieministers hebben daarover overeenstemming bereikt, nu moet het Europees parlement nog tot een akkoord komen.

Back to top