7 Belgen op 10 verkiezen fysieke winkel boven webshop

7 Belgen op 10 verkiezen fysieke winkel boven webshop

Liefst 72% van de Belgische consumenten verkiest zijn eindejaarsgeschenken aan te kopen in een fysieke winkel, liever dan via het internet. Dat zijn er een pak meer dan het Europese gemiddelde, dat rond de 53% schommelt. En voor m-commerce scoort geen enkel ander Europees land slechter dan België. Dat maakte consultingbureau Deloitte bekend in de marge van zijn jaarlijkse kerststudie.

Mix van redenen

Dat de Belg achterop hinkt als het om webwinkelen gaat, heeft volgens Matthieu Van Der Schueren, directeur bij Deloitte België, meerdere redenen. "De belangrijkste redenen waarom de Belgische consumenten liever niet online kopen, zijn bezorgdheid over de veiligheid van online aankopen, terughoudendheid om persoonlijke gegevens mee te delen via het internet en het feit dat de consument de producten/diensten graag in het echt wil zien of proberen." Klassieke verklaringen die de e-commercesector al langer kent, natuurlijk. 

 

Maar Van Der Schueren schuift toch nog een nieuw element naar voren: "Ook de sterke urbanisatie in België speelt een rol: nabijgelegen winkels bieden een zeer uitgebreide keuze aan."

M-commerce nog beperkt in ons land

Ook de nieuwste technologie om te shoppen via de smartphone is in ons land nog verre van ingeburgerd. Meer zelfs, het aantal consumenten dat al goederen of diensten heeft aangekocht via de mobiele telefoon is nergens in Europa lager dan bij ons. Hier is dat namelijk amper 9%, zo leert de kerststudie van dit jaar.

 

Toch verwacht Deloitte België de komende jaren groei voor de m-commerce "aangezien steeds meer consumenten de technologie letterlijk in handen zullen hebben en de retailers meer mogelijkheden zullen aanbieden." 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top