Ahold neemt Bol.com over

Ahold neemt Bol.com over

Ahold koopt het onlinewarenhuis Bol.com voor 350 miljoen euro. Daarmee is Ahold in één klap een leidende speler op het gebied van de verkoop van non-food via internet in Nederland en België.

De overname komt niet als een verrassing. In het geruchtencircuit werd Ahold al langere tijd in verband gebracht met een grote onlineverkoper, maar dat was dan meestal over Wehkamp.nl. Bol.com, ooit opgericht door Bertelsmann, was de laatste jaren eigendom van de investeringsmaatschappijen Cyrte Investments en NPM Capital. Het bedrijf behaalde vorig jaar een omzet van 355 miljoen euro.

 

Populairste webwinkel van Nederland

Naar eigen zeggen is Bol.com de meest bezochte retailwebsite van Nederland met 3,4 miljoen actieve klanten en 17 miljoen verkochte producten. Bol.com wordt het vijfde merk waarmee Ahold in Nederland actief is, naast supermarktketen Albert Heijn, drogisterijketen Etos, slijterijketen Gall & Gall en de websupermarkt Albert.nl. Bol.com begon ooit als online boekverkoper, maar groeide in de loop van de jaren uit tot een compleet onlinewarenhuis.

 

De overname past in de ambities van Ahold, dat bij de supermarkten in Nederland tegen de grenzen van de groei aanloopt. Het bedrijf maakte bij de presentatie van de langetermijnstrategie enkele maanden geleden al duidelijk dat de verkoop van boeken en andere non-food een ambitie was. In de grotere supermarkten begon Albert Heijn twee jaar geleden met de verkoop van een Hema-achtig non-foodassortiment.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top