Ahold neemt Bol.com over

Ahold neemt Bol.com over

Ahold koopt het onlinewarenhuis Bol.com voor 350 miljoen euro. Daarmee is Ahold in één klap een leidende speler op het gebied van de verkoop van non-food via internet in Nederland en België.

De overname komt niet als een verrassing. In het geruchtencircuit werd Ahold al langere tijd in verband gebracht met een grote onlineverkoper, maar dat was dan meestal over Wehkamp.nl. Bol.com, ooit opgericht door Bertelsmann, was de laatste jaren eigendom van de investeringsmaatschappijen Cyrte Investments en NPM Capital. Het bedrijf behaalde vorig jaar een omzet van 355 miljoen euro.

 

Populairste webwinkel van Nederland

Naar eigen zeggen is Bol.com de meest bezochte retailwebsite van Nederland met 3,4 miljoen actieve klanten en 17 miljoen verkochte producten. Bol.com wordt het vijfde merk waarmee Ahold in Nederland actief is, naast supermarktketen Albert Heijn, drogisterijketen Etos, slijterijketen Gall & Gall en de websupermarkt Albert.nl. Bol.com begon ooit als online boekverkoper, maar groeide in de loop van de jaren uit tot een compleet onlinewarenhuis.

 

De overname past in de ambities van Ahold, dat bij de supermarkten in Nederland tegen de grenzen van de groei aanloopt. Het bedrijf maakte bij de presentatie van de langetermijnstrategie enkele maanden geleden al duidelijk dat de verkoop van boeken en andere non-food een ambitie was. In de grotere supermarkten begon Albert Heijn twee jaar geleden met de verkoop van een Hema-achtig non-foodassortiment.

Tags: