Ahold neemt Bol.com over | RetailDetail

Ahold neemt Bol.com over

Ahold neemt Bol.com over

Ahold koopt het onlinewarenhuis Bol.com voor 350 miljoen euro. Daarmee is Ahold in één klap een leidende speler op het gebied van de verkoop van non-food via internet in Nederland en België.

De overname komt niet als een verrassing. In het geruchtencircuit werd Ahold al langere tijd in verband gebracht met een grote onlineverkoper, maar dat was dan meestal over Wehkamp.nl. Bol.com, ooit opgericht door Bertelsmann, was de laatste jaren eigendom van de investeringsmaatschappijen Cyrte Investments en NPM Capital. Het bedrijf behaalde vorig jaar een omzet van 355 miljoen euro.

 

Populairste webwinkel van Nederland

Naar eigen zeggen is Bol.com de meest bezochte retailwebsite van Nederland met 3,4 miljoen actieve klanten en 17 miljoen verkochte producten. Bol.com wordt het vijfde merk waarmee Ahold in Nederland actief is, naast supermarktketen Albert Heijn, drogisterijketen Etos, slijterijketen Gall & Gall en de websupermarkt Albert.nl. Bol.com begon ooit als online boekverkoper, maar groeide in de loop van de jaren uit tot een compleet onlinewarenhuis.

 

De overname past in de ambities van Ahold, dat bij de supermarkten in Nederland tegen de grenzen van de groei aanloopt. Het bedrijf maakte bij de presentatie van de langetermijnstrategie enkele maanden geleden al duidelijk dat de verkoop van boeken en andere non-food een ambitie was. In de grotere supermarkten begon Albert Heijn twee jaar geleden met de verkoop van een Hema-achtig non-foodassortiment.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.