Alibaba blijft overal ter wereld investeren

Alibaba blijft overal ter wereld investeren

Het Chinese Alibaba blijft flink investeren om verdere groei te bewerkstelligen. Vorige week raakte al bekend dat het gaat investeren in Singapore Post Limited en nu zou het ook gesprekken voeren met AppNexus.

Groei in Zuidoost Azië

Woensdag maakte SingPost, een postbedrijf in Singapore, bekend dat Alibaba zal investeren in het bedrijf. Ook is er sprake van een joint venture tussen beide bedrijven, waarbij Alibaba vooral oog heeft voor de e-commercemogelijkheden in Zuidoost-Azië.

 

Alibaba investeert een bedrag van 312,5 miljoen Singaporese dollar (182,5 miljoen euro) in SingPost en krijgt daarvoor 30 miljoen aandelen in ruil. Zo krijgt Alibaba een aandeel van 10,35 procent in handen. Daarnaast werd ook al een eerste overeenkomst getekend die in de toekomst moet leiden tot het ontstaan van een joint venture tussen beide bedrijven. Die joint venture zou zich dan vooral bezighouden met internationale e-commercelogistiek.

 

SingPost kan de investering gebruiken om zijn infrastructuur op vlak van e-commerce verder uit te breiden. Momenteel is e-commerce goed voor 26 procent van de totale omzet van het bedrijf.

 

Gesprekken met AppNexus

Naast de investering in SingPost zou Alibaba ook één van de bedrijven zijn die geïnteresseerd is om te investeren in AppNexus, een Amerikaanse bedrijf dat gespecialiseerd is in de verkoop van online advertenties.

 

Volgens bronnen bij The Wall Street Journal zouden de gesprekken al in een vergevorderd stadium zijn, maar is er nog geen sprake van een akkoord. Alibaba zou met de investering meer expertise willen vergaren op het vlak van advertising, terwijl AppNexus met de hulp van Alibaba wil uitbreiden buiten de Verenigde Staten. Het bedrijf hoopt een bedrag van ongeveer 100 miljoen dollar (73 miljoen euro) op te halen tijdens de investeringsronde.

 

Alibaba heeft in aanloop naar zijn beursgang in de Verenigde Staten al enkele investeringen gedaan in de VS. Zo kocht het een minderheidsaandeel in TangoMe voor een bedrag van 215 miljoen dollar (158 miljoen euro) en investeerde het ook in ShopRunner, een concurrent van Amazon. Het wil ook een Amerikaanse versie van zijn marktplaats lanceren onder de naam 11 Main.

 

1 miljard dollar aan advertenties

AppNexus is één van de grotere bedrijven binnen het 'automated trading' van online advertenties. Daarbij worden advertenties op basis van enkele op voorhand bepaalde parameters online gekocht en verkocht op digitale platforms. Vorig jaar werd er volgens AppNexus voor ongeveer 1 miljard dollar (734 miljoen euro) aan advertenties verhandeld.

 

AppNexus krijgt per verkochte advertentie een commissie. Het haalde eerder al een bedrag van ongeveer 140 miljoen dollar (103 miljoen euro) op na een investeringsronde waarbij ook Microsoft geld in het bedrijf stak.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top