Alibaba blijft overal ter wereld investeren | RetailDetail

Alibaba blijft overal ter wereld investeren

Alibaba blijft overal ter wereld investeren

Het Chinese Alibaba blijft flink investeren om verdere groei te bewerkstelligen. Vorige week raakte al bekend dat het gaat investeren in Singapore Post Limited en nu zou het ook gesprekken voeren met AppNexus.

Groei in Zuidoost Azië

Woensdag maakte SingPost, een postbedrijf in Singapore, bekend dat Alibaba zal investeren in het bedrijf. Ook is er sprake van een joint venture tussen beide bedrijven, waarbij Alibaba vooral oog heeft voor de e-commercemogelijkheden in Zuidoost-Azië.

 

Alibaba investeert een bedrag van 312,5 miljoen Singaporese dollar (182,5 miljoen euro) in SingPost en krijgt daarvoor 30 miljoen aandelen in ruil. Zo krijgt Alibaba een aandeel van 10,35 procent in handen. Daarnaast werd ook al een eerste overeenkomst getekend die in de toekomst moet leiden tot het ontstaan van een joint venture tussen beide bedrijven. Die joint venture zou zich dan vooral bezighouden met internationale e-commercelogistiek.

 

SingPost kan de investering gebruiken om zijn infrastructuur op vlak van e-commerce verder uit te breiden. Momenteel is e-commerce goed voor 26 procent van de totale omzet van het bedrijf.

 

Gesprekken met AppNexus

Naast de investering in SingPost zou Alibaba ook één van de bedrijven zijn die geïnteresseerd is om te investeren in AppNexus, een Amerikaanse bedrijf dat gespecialiseerd is in de verkoop van online advertenties.

 

Volgens bronnen bij The Wall Street Journal zouden de gesprekken al in een vergevorderd stadium zijn, maar is er nog geen sprake van een akkoord. Alibaba zou met de investering meer expertise willen vergaren op het vlak van advertising, terwijl AppNexus met de hulp van Alibaba wil uitbreiden buiten de Verenigde Staten. Het bedrijf hoopt een bedrag van ongeveer 100 miljoen dollar (73 miljoen euro) op te halen tijdens de investeringsronde.

 

Alibaba heeft in aanloop naar zijn beursgang in de Verenigde Staten al enkele investeringen gedaan in de VS. Zo kocht het een minderheidsaandeel in TangoMe voor een bedrag van 215 miljoen dollar (158 miljoen euro) en investeerde het ook in ShopRunner, een concurrent van Amazon. Het wil ook een Amerikaanse versie van zijn marktplaats lanceren onder de naam 11 Main.

 

1 miljard dollar aan advertenties

AppNexus is één van de grotere bedrijven binnen het 'automated trading' van online advertenties. Daarbij worden advertenties op basis van enkele op voorhand bepaalde parameters online gekocht en verkocht op digitale platforms. Vorig jaar werd er volgens AppNexus voor ongeveer 1 miljard dollar (734 miljoen euro) aan advertenties verhandeld.

 

AppNexus krijgt per verkochte advertentie een commissie. Het haalde eerder al een bedrag van ongeveer 140 miljoen dollar (103 miljoen euro) op na een investeringsronde waarbij ook Microsoft geld in het bedrijf stak.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.