Alibaba breekt verkooprecord tijdens Singles Day | RetailDetail

Alibaba breekt verkooprecord tijdens Singles Day

Alibaba breekt verkooprecord tijdens Singles Day

Internetreus Alibaba heeft gisteren op Singles Day, hét Chinese online shoppingevent van het jaar, alle records aan flarden geschoten. Het had zelfs maar een halve dag nodig om het verkooprecord van vorig jaar al te evenaren.

Omgerekend 13,3 miljard euro in 24 uur

Gisteren was het 11 november. In China betekent dat al sinds de jaren negentig 'Singles Day'. Wat oorspronkelijk een soort Valentijnsdag was voor singles, groeide uit tot een 24 uur durend online kortingenwalhalla voor alle Chinezen, sinds Tmall.com, een van de internetplatformen van Alibaba, die dag in 2009 'claimde' (en er zelfs een copyright op nam).

 

Ook dit jaar kochten miljoenen Chinezen zich te pletter bij Alibaba: na acht minuten hadden ze al één miljard euro gespendeerd, na een halve dag ging het verkooprecord van vorig jaar - toen zo'n 9,3 miljard dollar - aan diggelen en na 24 uur had de internetreus voor een duizelingwekkende 14,3 miljard dollar (of omgerekend zo'n 13,3 miljard euro) verkocht. Ter vergelijking: dat is méér dan de 12,5 miljard dollar die Facebook in een heel jaar binnenrijft.

 

Vooral baby-artikelen, Nike-schoenen en Levi's-jeans waren in trek, zo meldde Alibaba. De meeste aankopen werden volgens het bedrijf trouwens met de smartphone gedaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top