Alibaba in clinch met Chinese autoriteiten | RetailDetail

Alibaba in clinch met Chinese autoriteiten

Alibaba in clinch met Chinese autoriteiten

Het Chinese Alibaba is door de Chinese autoriteit voor industrie en commercie (SAIC) op de vingers getikt, omdat er te veel namaakproducten zouden verkocht worden op Taobao. Alibaba is het daar niet mee eens en gaat in de tegenaanval.

Slechts 40 procent echt

Volgens het rapport van de Chinese autoriteiten zou slechts 40 procent van de verkochte producten op Taobao, de marktplaats van Alibaba, geen namaak zijn. Het verwijt Alibaba daarom veel te weinig controles uit te voeren op de echtheid van de verkochte producten.

 

Het rapport werd al in juli opgesteld, maar weggemoffeld tot na de beursgang van het bedrijf in de Verenigde Staten. Zo wilde SAIC de beursgang niet belemmeren. Alibaba stond enkele jaren geleden ook al op een Amerikaanse lijst van 'beruchte markten' die bekend stonden voor het breken van wetten op namaak.

 

Ondertussen heeft Alibaba al te kennen gegeven dat het een klacht zal indienen tegen het SAIC. Volgens de Chinese e-commercereus misbruikt de autoriteit zijn macht en heeft het zo het imago van Taobao schade berokkend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.