RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Alibaba slaat brug van Brussel naar China: workshop 22/09

icon
m-Tail7 september, 2016

België wordt in China geassocieerd met kwaliteit, weet Mattias Debroyer van Brussels Invest & Export. Voor Belgische bedrijven slaat Tmall Global dan ook een interessante brug naar China: ontdek er alles over op 22 september in Brussel.

Belgisch betekent kwalitatief in China

Belgische producten hebben een zeer goed imago in China, aldus ‘economic and commercial consul’ Mattias Debroyer. “België kennen Chinezen het best van al voor chocolade, op nummer twee komt bier. Ook diamant wordt heel sterk gelinkt aan België en verrassend genoeg duivensport – die hobby leeft in China echt.”

 

Ons land staat in de ogen van de Chinese consument garant voor kwaliteit en goeie smaak, iets waar de groeiende middenklasse koortsachtig naar op zoek is. “Chinezen zijn op zoek naar kwalitatieve producten voor hen en hun kinderen, zeker nu de nieuwe middenklasse steeds groter en rijker wordt”, ziet Debroyer.

 

Van melk tot chocolade

Wat uit Europa komt, wordt automatisch gezien als kwalitatief hoogstaand en veilig. Zeker voor voeding wordt daar erg veel belang aan gehecht in China, aangezien ze daar zelf nog wat mee worstelen. De laatste jaren werd het land getroffen door heel wat voedselschandalen. 

 

“Je vindt in China zelfs melk uit Wallonië”, zegt Mattias Debroyer. “En natuurlijk op het gebied van chocolade spelen Godiva, Neuhaus en sinds kort Marcolini heel hard mee. In juni heeft Pierre Marcolini in het hart van Shanghai een eigen winkel geopend en die opening was meteen een hit. Waarom? Omdat Marcolini in het verleden nog de titel van beste chocolatier ter wereld heeft gedragen, zoiets blijft hangen.”

 

België speelt mee op wereldniveau

Als ‘kleine Belgen’ is het dus heus wel mogelijk om impact te hebben in een land als China, zelfs voor KMO’s en kleine bedrijven. Mattias Debroyer: “België is al bekend in China. Ik promoot België ook nooit als een klein land, maar als een land in het hart van Europa dat in bepaalde niches meespeelt op wereldniveau.”

 

Waarom Alibaba een interessante opportuniteit kan zijn voor Brusselse bedrijven? “Alibaba wil met Tmall Global voor kleinere bedrijven een brug zijn. Voor niche-aanbieders zijn gespecialiseerde platformen heel interessant om de Chinese consument te bereiken, voor andere merken kan een nationaal paviljoen op Tmall, met allemaal Belgische producten, een mooie kans zijn.”

 

Chinese consument wil alles en wel nu

De Chinese consument is immers erg shoplustig. “De generatie van eind de jaren ‘70, begin de jaren ’80, is constante verandering en steeds toenemende welvaart en rijkdom gewoon. Het zijn veeleisende consumenten: ze willen àlles aan de beste kwaliteit en aan de beste prijs. En ze willen het nu, niet morgen.”

Een uitzondering voor die prijsbewustheid is luxe: aan luxeproducten wordt veel meer uitgegeven bij ons. Rondlopen met een oud model van smartphone is bijvoorbeeld compleet uit den boze. Debroyer: “Over zes maand heeft iedereen al de nieuwe iPhone 7.”

 

Kinderen als kleine keizers

Ook aan kinderen wordt ontzettend veel geld uitgegeven: “Ze willen héél goeie kwaliteit, zeker voor hun kinderen. Men heeft het terecht over ‘kleine keizers’: aangezien er maar één kind per gezin is, heb je per kind 6 zorgende volwassenen”, observeert Debroyer. Alles voor baby’s is voor Westerse merken dus een bijzonder interessante markt in China. “Chinese producenten kunnen echt niet concurreren als het op babyproducten aankomt. Ze maken gewoon geen kans ten opzichte van Westerse alternatieven, en dat zie ik niet gauw veranderen.”

 

 

 

Op donderdag 22 september gaat een exclusieve introductie-workshop van Alibaba in Brussel door. Klik hier om in te schrijven en voor meer informatie. Opgelet: de plaatsen zijn beperkt!

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN