Alibaba dicht bij Amerikaanse beursgang

Alibaba dicht bij Amerikaanse beursgang

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft beslist om in de Verenigde Staten naar de beurs te trekken. Het bedrijf is in gesprek met zes banken om de deal in orde te brengen.

11 miljard euro

De beursgang van Alibaba zal de grootste in de Verenigde Staten zijn sinds de beursgang van Facebook bijna twee jaar geleden. Het Chinese bedrijf is daarvoor nu in gesprek met Citigroup, JP Morgan, Morgan Stanley, Goldman Sachs, Deutsche Bank en Credit Suisse voor de rol van underwriter.

 

Volgens schattingen heeft Alibaba een waarde van minstens 100 miljard euro en zal een beursgang van het bedrijf een waarde van meer dan 11 miljard euro hebben. Dat zou voor de zes banken inkomsten betekenen van maar liefst 200 miljoen euro, bij 1,75% commissie op de deal. Verwacht wordt dat Alibaba ergens in het derde kwartaal van dit jaar naar de beurs zal trekken.

 

Toekomen aan Amerikaanse retailer

Alibaba, dat tachtig procent van de e-commerce van China in handen heeft, was eerst in gesprekken met de beurs van Hongkong, maar heeft uiteindelijk dus besloten om te kiezen voor een Amerikaanse beursgang.

 

Alibaba heeft onlangs ook bekend gemaakt dat het voor Amerikaanse retailers eenvoudiger zal worden om producten via Alibaba in China aan de man te brengen. Zo zal het onder andere nieuwe distributiecentra openen in de VS en gaat het Alipay, de eigen betaaldienst, beschikbaar maken voor Amerikaanse retailers. Verder komt er ook een Amerikaanse marktplaats onder de naam 11Main.com.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

 

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Back to top