Alibaba dicht bij Amerikaanse beursgang | RetailDetail

Alibaba dicht bij Amerikaanse beursgang

Alibaba dicht bij Amerikaanse beursgang

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft beslist om in de Verenigde Staten naar de beurs te trekken. Het bedrijf is in gesprek met zes banken om de deal in orde te brengen.

11 miljard euro

De beursgang van Alibaba zal de grootste in de Verenigde Staten zijn sinds de beursgang van Facebook bijna twee jaar geleden. Het Chinese bedrijf is daarvoor nu in gesprek met Citigroup, JP Morgan, Morgan Stanley, Goldman Sachs, Deutsche Bank en Credit Suisse voor de rol van underwriter.

 

Volgens schattingen heeft Alibaba een waarde van minstens 100 miljard euro en zal een beursgang van het bedrijf een waarde van meer dan 11 miljard euro hebben. Dat zou voor de zes banken inkomsten betekenen van maar liefst 200 miljoen euro, bij 1,75% commissie op de deal. Verwacht wordt dat Alibaba ergens in het derde kwartaal van dit jaar naar de beurs zal trekken.

 

Toekomen aan Amerikaanse retailer

Alibaba, dat tachtig procent van de e-commerce van China in handen heeft, was eerst in gesprekken met de beurs van Hongkong, maar heeft uiteindelijk dus besloten om te kiezen voor een Amerikaanse beursgang.

 

Alibaba heeft onlangs ook bekend gemaakt dat het voor Amerikaanse retailers eenvoudiger zal worden om producten via Alibaba in China aan de man te brengen. Zo zal het onder andere nieuwe distributiecentra openen in de VS en gaat het Alipay, de eigen betaaldienst, beschikbaar maken voor Amerikaanse retailers. Verder komt er ook een Amerikaanse marktplaats onder de naam 11Main.com.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Back to top