Alibaba dicht bij Amerikaanse beursgang

Alibaba dicht bij Amerikaanse beursgang

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft beslist om in de Verenigde Staten naar de beurs te trekken. Het bedrijf is in gesprek met zes banken om de deal in orde te brengen.

11 miljard euro

De beursgang van Alibaba zal de grootste in de Verenigde Staten zijn sinds de beursgang van Facebook bijna twee jaar geleden. Het Chinese bedrijf is daarvoor nu in gesprek met Citigroup, JP Morgan, Morgan Stanley, Goldman Sachs, Deutsche Bank en Credit Suisse voor de rol van underwriter.

 

Volgens schattingen heeft Alibaba een waarde van minstens 100 miljard euro en zal een beursgang van het bedrijf een waarde van meer dan 11 miljard euro hebben. Dat zou voor de zes banken inkomsten betekenen van maar liefst 200 miljoen euro, bij 1,75% commissie op de deal. Verwacht wordt dat Alibaba ergens in het derde kwartaal van dit jaar naar de beurs zal trekken.

 

Toekomen aan Amerikaanse retailer

Alibaba, dat tachtig procent van de e-commerce van China in handen heeft, was eerst in gesprekken met de beurs van Hongkong, maar heeft uiteindelijk dus besloten om te kiezen voor een Amerikaanse beursgang.

 

Alibaba heeft onlangs ook bekend gemaakt dat het voor Amerikaanse retailers eenvoudiger zal worden om producten via Alibaba in China aan de man te brengen. Zo zal het onder andere nieuwe distributiecentra openen in de VS en gaat het Alipay, de eigen betaaldienst, beschikbaar maken voor Amerikaanse retailers. Verder komt er ook een Amerikaanse marktplaats onder de naam 11Main.com.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top