Alibaba dient aanvraag voor "grootste technologiebeursgang ooit" in

Alibaba dient aanvraag voor "grootste technologiebeursgang ooit" in

Het Chinese Alibaba heeft zijn officiële aanvraag ingediend voor een beursgang in New York. Daarmee komt de grootste beursgang van een technologiebedrijf ooit opnieuw een stap dichter.

Groter dan Facebook

Verwacht wordt dat Alibaba bij zijn beursgang minstens 11 miljard euro zal opleveren en de kans wordt groot geacht dat ook de 16 miljard dollar (11,5 miljard euro) die Facebook bij zijn beursgang in 2012 opbracht overtroffen wordt. Volgens analisten heeft Alibaba een marktwaarde van ongeveer 150 miljard euro.

 

Een groot deel van dat geld zal richting Yahoo stromen: dat bedrijf heeft momenteel 22,6 procent van Alibaba in handen, nadat het in 2005 nog 40 procent van het bedrijf had gekocht voor 720 miljoen euro. Bij de beursgang zal het opnieuw ongeveer een derde van zijn aandelen verkopen.

 

Vorig jaar haalde Alibaba een omzet van 5,7 miljard euro, waarop het een winst boekte van 2,6 miljard euro. Het heeft op zijn marktplaats acht miljoen actieve verkopers en 231 miljoen klanten. Alibaba beheerst momenteel 80 procent van de Chinese online markt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top