Alibaba had in 1999 al oog voor Benelux | RetailDetail

Alibaba had in 1999 al oog voor Benelux

Alibaba had in 1999 al oog voor Benelux

Alibaba.com geniet pas sinds kort enige bekendheid bij het grote publiek in Europa, maar het bedrijf zelf had eind vorige eeuw al interesse in het Oude Continent. Het handelsmerk Alibaba.com werd immers al in 1999 geregistreerd in Nederland.

Interesse bekend sinds beursgang

De handelsnaam Alibaba.com werd al op 27 september 1999 gedeponeerd in Nederland, ontdekte Emerce. Het was de eerste handelsnaam van het bedrijf die in Europa werd geregistreerd. Die vroege stap naar Europa strookt met het oorspronkelijke doel van het bedrijf was bedrijven van over heel de wereld in contact te brengen met Chinese partijen.

 

Pas in 2005 werd een tweede Europese handelsnaam ingeschreven, Alibaba Trade Manager. In 2007 volgde Alibaba.com: Global trade starts en in 2009 Alibaba Cloud Computing. Pas sinds de beursgang eerder dit jaar, maakte Alibaba bekend dat het ook interesse heeft in Europa. Tot die tijd bleef het hier redelijk onder de radar.

 

Naar verwachting zal Alibaba de komende tijd verschillende bestaande Europese webwinkels overnemen, om zo snel voet aan de grond te krijgen. Die tactiek paste het eerder al toe in de Verenigde Staten, met aandelen in ShopRunner en TangoMe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.