Alibaba had in 1999 al oog voor Benelux

Alibaba had in 1999 al oog voor Benelux

Alibaba.com geniet pas sinds kort enige bekendheid bij het grote publiek in Europa, maar het bedrijf zelf had eind vorige eeuw al interesse in het Oude Continent. Het handelsmerk Alibaba.com werd immers al in 1999 geregistreerd in Nederland.

Interesse bekend sinds beursgang

De handelsnaam Alibaba.com werd al op 27 september 1999 gedeponeerd in Nederland, ontdekte Emerce. Het was de eerste handelsnaam van het bedrijf die in Europa werd geregistreerd. Die vroege stap naar Europa strookt met het oorspronkelijke doel van het bedrijf was bedrijven van over heel de wereld in contact te brengen met Chinese partijen.

 

Pas in 2005 werd een tweede Europese handelsnaam ingeschreven, Alibaba Trade Manager. In 2007 volgde Alibaba.com: Global trade starts en in 2009 Alibaba Cloud Computing. Pas sinds de beursgang eerder dit jaar, maakte Alibaba bekend dat het ook interesse heeft in Europa. Tot die tijd bleef het hier redelijk onder de radar.

 

Naar verwachting zal Alibaba de komende tijd verschillende bestaande Europese webwinkels overnemen, om zo snel voet aan de grond te krijgen. Die tactiek paste het eerder al toe in de Verenigde Staten, met aandelen in ShopRunner en TangoMe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top