Alibaba investeert in elektronicaketen

Alibaba investeert in elektronicaketen

Het Chinese Alibaba gaat vier miljard euro investeren in de Suning Commerce Group. In ruil krijgt het concern 19,99% van de aandelen in Suning in handen. Suning van zijn kant koopt voor twee miljard euro aandelen bij Alibaba.

Integratie online en offline

Het doel van de deal is om de twee bedrijven te laten samenwerken op vlak van logistiek en online verkoop. Zo wil Alibaba leveringen van producten van Suning zelfs binnen de twee uur laten gebeuren. "Deze nieuwe alliantie brengt een nieuw model met zich mee, dat offline en online volledig integreert", zegt Alibaba-CEO Jack Ma in een reactie op de investering.

 

Suning heeft meer dan 1.600 winkels in 289 steden in China en verkoopt huishoudapparaten, boeken en babyproducten. Alibaba wordt na bestuursvoorzitter Zhang Jindong de grootste investeerder in het bedrijf. De grootste concurrent van Suning is Gome Electrical Appliances, dat na een recente overname plotsklaps de helft groter werd en nu 1.714 winkels in 436 steden heeft.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top