Alibaba investeert half miljard in fysieke retail | RetailDetail

Alibaba investeert half miljard in fysieke retail

Alibaba investeert half miljard in fysieke retail

Het Chinese Alibaba heeft 500 miljoen euro geïnvesteerd in een Chinese uitbater van warenhuizen, Intime Retail. Het wil zo de voordelen van online winkelen naar fysieke vestigingen brengen.

Meerdere investeringen in aanloop naar beursgang

In ruil voor de investering krijgt Alibaba een aandeel van 26,1 procent in het bedrijf, al krijgt het een deel van de aandelen pas echt in handen binnen drie jaar. Beide bedrijven zullen samen ook een joint venture oprichten die zich zal richten op het ontwikkelen van online-to-offline retail in winkelcentra. Online-to-offline wil vooral profiteren van het stijgende gebruik van smartphones door de consument.

 

Alibaba heeft de laatste tijd flink weten te investeren: zo stak het 250 miljoen euro in elektronicaproducent Haier en werd er ook 583 miljoen euro geïnvesteerd in ChinaVision Media Group. Alibaba staat dicht bij een beursgang op de Amerikaanse beurs, die het bedrijf zou waarderen op meer dan 100 miljard euro. Een beursgang zou Alibaba 11 miljard euro kunnen opleveren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.