Alibaba investeert half miljard in fysieke retail

Alibaba investeert half miljard in fysieke retail

Het Chinese Alibaba heeft 500 miljoen euro geïnvesteerd in een Chinese uitbater van warenhuizen, Intime Retail. Het wil zo de voordelen van online winkelen naar fysieke vestigingen brengen.

Meerdere investeringen in aanloop naar beursgang

In ruil voor de investering krijgt Alibaba een aandeel van 26,1 procent in het bedrijf, al krijgt het een deel van de aandelen pas echt in handen binnen drie jaar. Beide bedrijven zullen samen ook een joint venture oprichten die zich zal richten op het ontwikkelen van online-to-offline retail in winkelcentra. Online-to-offline wil vooral profiteren van het stijgende gebruik van smartphones door de consument.

 

Alibaba heeft de laatste tijd flink weten te investeren: zo stak het 250 miljoen euro in elektronicaproducent Haier en werd er ook 583 miljoen euro geïnvesteerd in ChinaVision Media Group. Alibaba staat dicht bij een beursgang op de Amerikaanse beurs, die het bedrijf zou waarderen op meer dan 100 miljard euro. Een beursgang zou Alibaba 11 miljard euro kunnen opleveren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top