Alibaba investeert in nieuwe Amazon-uitdager

Alibaba investeert in nieuwe Amazon-uitdager

Alibaba heeft in het grootste geheim geïnvesteerd in Jet.com, de ambitieuze webgroothandel die binnenkort van start gaat in de VS. Wel vindt topman Jack Ma dat het bedrijf "te snel gegroeid" is en kondigt daarom een wervingsstop aan.

Jet.com wordt webwarenhuis voor abonnees

Jack Ma (foto) blijkt te hebben deelgenomen aan de recente kapitaalronde waarmee de Amerikaanse start-up Jet.com in februari zo'n 140 miljoen dollar heeft opgehaald bij diverse investeerders. Hoeveel Alibaba daarvan voor zijn rekening heeft genomen, is een goed bewaard geheim.

 

Jet.com profileert zich als een directe uitdager van Amazon, maar hanteert wel een totaal ander verdienmodel, namelijk dat van "marktplaats voor abonnees". Jet.com wil enkel geld verdienen aan abonneegelden (49,99 dollar per jaar), niet aan winstmarges op de verkoop, en stelt abonnees daardoor prijzen in het vooruitzicht die 10 tot 15% lager liggen dan bij "andere onlinespelers", om Amazon niet bij naam te noemen. Bedenker van Jet.com is Marc Lore, de man die eerder Quidsi - het bedrijf achter Diapers.com - voor 540 miljoen dollar verkocht aan... Amazon.

 

Met Jet.com erbij heeft Alibaba nu twee ijzers in het vuur om Amazon te gaan beconcurreren, want eerder lanceerden de Chinezen ook al 11main.com, hun eigen Amerikaanse internetwarenhuis.

 

63% meer mensen in één jaar tijd

Intussen heeft Jack Ma wel een algehele wervingsstop afgekondigd in zijn eigen bedrijf: "Alibaba is te snel gegroeid... Dit jaar komt er niet één persoon bij", zo laat Ma weten. Vertrekkers zullen wel worden vervangen, maar extra aanwervingen komen er niet. Eerst moet de "hele organisatie efficiënter" werken, zei de stichter op de bedrijfsblog.

 

De Chinese internetreus zag zijn werknemersbestand het voorbije jaar met liefst 63% stijgen tot 34.081 mensen. Volgens Ma zou Alibaba op dit moment eigenlijk 'maar' 30.000 medewerkers in dienst mogen hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top