Alibaba investeert in nieuwe Amazon-uitdager | RetailDetail

Alibaba investeert in nieuwe Amazon-uitdager

Alibaba investeert in nieuwe Amazon-uitdager

Alibaba heeft in het grootste geheim geïnvesteerd in Jet.com, de ambitieuze webgroothandel die binnenkort van start gaat in de VS. Wel vindt topman Jack Ma dat het bedrijf "te snel gegroeid" is en kondigt daarom een wervingsstop aan.

Jet.com wordt webwarenhuis voor abonnees

Jack Ma (foto) blijkt te hebben deelgenomen aan de recente kapitaalronde waarmee de Amerikaanse start-up Jet.com in februari zo'n 140 miljoen dollar heeft opgehaald bij diverse investeerders. Hoeveel Alibaba daarvan voor zijn rekening heeft genomen, is een goed bewaard geheim.

 

Jet.com profileert zich als een directe uitdager van Amazon, maar hanteert wel een totaal ander verdienmodel, namelijk dat van "marktplaats voor abonnees". Jet.com wil enkel geld verdienen aan abonneegelden (49,99 dollar per jaar), niet aan winstmarges op de verkoop, en stelt abonnees daardoor prijzen in het vooruitzicht die 10 tot 15% lager liggen dan bij "andere onlinespelers", om Amazon niet bij naam te noemen. Bedenker van Jet.com is Marc Lore, de man die eerder Quidsi - het bedrijf achter Diapers.com - voor 540 miljoen dollar verkocht aan... Amazon.

 

Met Jet.com erbij heeft Alibaba nu twee ijzers in het vuur om Amazon te gaan beconcurreren, want eerder lanceerden de Chinezen ook al 11main.com, hun eigen Amerikaanse internetwarenhuis.

 

63% meer mensen in één jaar tijd

Intussen heeft Jack Ma wel een algehele wervingsstop afgekondigd in zijn eigen bedrijf: "Alibaba is te snel gegroeid... Dit jaar komt er niet één persoon bij", zo laat Ma weten. Vertrekkers zullen wel worden vervangen, maar extra aanwervingen komen er niet. Eerst moet de "hele organisatie efficiënter" werken, zei de stichter op de bedrijfsblog.

 

De Chinese internetreus zag zijn werknemersbestand het voorbije jaar met liefst 63% stijgen tot 34.081 mensen. Volgens Ma zou Alibaba op dit moment eigenlijk 'maar' 30.000 medewerkers in dienst mogen hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.