Alibaba komt op terrein van Amazon

Alibaba komt op terrein van Amazon

De Chinese e-commercegigant Alibaba waagt zich steeds nadrukkelijker in de achtertuin van zijn Amerikaanse branchegenoot Amazon: het start met 11main.com een eigen verkoopsite in de VS. Amazon zit intussen nochtans ook niet stil.

Geleidelijke expansie in VS

Alibaba is een gigant in China: het bedrijf haalt er 80% van de e-commerce naar zich toe en heeft zowel eigen B2B- als B2C-netwerken. In het derde kwartaal van 2013 – het laatste waarover al cijfers bekend zijn – haalde het een omzet van omgerekend 1,31 miljard euro, waarvan het grootste deel wordt gerealiseerd via websites van Tmall en Taobao.

 

Buiten China blijft Alibaba echter nog een kleine speler, en daar wil de online reus snel iets aan doen: binnenkort start Alibaba in de VS met een eigen verkoopsite. Twee Amerikaanse dochterbedrijven – Vendio en Auctiva – bundelen daartoe de krachten. Via 11main.com willen ze vooral kwaliteitsmode en juwelen aan de man brengen.

 

Hoewel dit voorlopig geen frontale aanval op de Amerikaanse internetgigant en aartsrivaal Amazon betekent - de Amerikaanse webverkopen zullen trouwens onder Alibaba.com vallen, wat al niet meteen het grootste onderdeel van de Alibaba-groep is - zet Alibaba hiermee toch een duidelijke stap in die richting. Bovendien investeerde de e-tailer de voorbije maanden ook al in minderheidsbelangen in de Amerikaanse luxeverkoper 1stdibs en in de retailsite ShopRunner.

 

Amazon werft massaal aan

Amazon zelf wacht de confrontatie echter niet af. Het bedrijf zet zijn expansie voort en werft in de Verenigde Staten opnieuw 2.500 mensen aan om de orders van zijn klanten te kunnen uitvoeren. Ze kunnen aan de slag in de vestigingen van Petersburg, Chester, Coffreyville, Dupont en Murfreesboro.

 

Daarmee groeit de personeelslijst van Amazon verder aan. Wereldwijd werkten eind vorig jaar al 117.300 mensen voor het concern, dat nota bene pas sinds 1995 actief is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Back to top