Alibaba komt op terrein van Amazon | RetailDetail

Alibaba komt op terrein van Amazon

Alibaba komt op terrein van Amazon

De Chinese e-commercegigant Alibaba waagt zich steeds nadrukkelijker in de achtertuin van zijn Amerikaanse branchegenoot Amazon: het start met 11main.com een eigen verkoopsite in de VS. Amazon zit intussen nochtans ook niet stil.

Geleidelijke expansie in VS

Alibaba is een gigant in China: het bedrijf haalt er 80% van de e-commerce naar zich toe en heeft zowel eigen B2B- als B2C-netwerken. In het derde kwartaal van 2013 – het laatste waarover al cijfers bekend zijn – haalde het een omzet van omgerekend 1,31 miljard euro, waarvan het grootste deel wordt gerealiseerd via websites van Tmall en Taobao.

 

Buiten China blijft Alibaba echter nog een kleine speler, en daar wil de online reus snel iets aan doen: binnenkort start Alibaba in de VS met een eigen verkoopsite. Twee Amerikaanse dochterbedrijven – Vendio en Auctiva – bundelen daartoe de krachten. Via 11main.com willen ze vooral kwaliteitsmode en juwelen aan de man brengen.

 

Hoewel dit voorlopig geen frontale aanval op de Amerikaanse internetgigant en aartsrivaal Amazon betekent - de Amerikaanse webverkopen zullen trouwens onder Alibaba.com vallen, wat al niet meteen het grootste onderdeel van de Alibaba-groep is - zet Alibaba hiermee toch een duidelijke stap in die richting. Bovendien investeerde de e-tailer de voorbije maanden ook al in minderheidsbelangen in de Amerikaanse luxeverkoper 1stdibs en in de retailsite ShopRunner.

 

Amazon werft massaal aan

Amazon zelf wacht de confrontatie echter niet af. Het bedrijf zet zijn expansie voort en werft in de Verenigde Staten opnieuw 2.500 mensen aan om de orders van zijn klanten te kunnen uitvoeren. Ze kunnen aan de slag in de vestigingen van Petersburg, Chester, Coffreyville, Dupont en Murfreesboro.

 

Daarmee groeit de personeelslijst van Amazon verder aan. Wereldwijd werkten eind vorig jaar al 117.300 mensen voor het concern, dat nota bene pas sinds 1995 actief is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Back to top