Alibaba komt op terrein van Amazon

Alibaba komt op terrein van Amazon

De Chinese e-commercegigant Alibaba waagt zich steeds nadrukkelijker in de achtertuin van zijn Amerikaanse branchegenoot Amazon: het start met 11main.com een eigen verkoopsite in de VS. Amazon zit intussen nochtans ook niet stil.

Geleidelijke expansie in VS

Alibaba is een gigant in China: het bedrijf haalt er 80% van de e-commerce naar zich toe en heeft zowel eigen B2B- als B2C-netwerken. In het derde kwartaal van 2013 – het laatste waarover al cijfers bekend zijn – haalde het een omzet van omgerekend 1,31 miljard euro, waarvan het grootste deel wordt gerealiseerd via websites van Tmall en Taobao.

 

Buiten China blijft Alibaba echter nog een kleine speler, en daar wil de online reus snel iets aan doen: binnenkort start Alibaba in de VS met een eigen verkoopsite. Twee Amerikaanse dochterbedrijven – Vendio en Auctiva – bundelen daartoe de krachten. Via 11main.com willen ze vooral kwaliteitsmode en juwelen aan de man brengen.

 

Hoewel dit voorlopig geen frontale aanval op de Amerikaanse internetgigant en aartsrivaal Amazon betekent - de Amerikaanse webverkopen zullen trouwens onder Alibaba.com vallen, wat al niet meteen het grootste onderdeel van de Alibaba-groep is - zet Alibaba hiermee toch een duidelijke stap in die richting. Bovendien investeerde de e-tailer de voorbije maanden ook al in minderheidsbelangen in de Amerikaanse luxeverkoper 1stdibs en in de retailsite ShopRunner.

 

Amazon werft massaal aan

Amazon zelf wacht de confrontatie echter niet af. Het bedrijf zet zijn expansie voort en werft in de Verenigde Staten opnieuw 2.500 mensen aan om de orders van zijn klanten te kunnen uitvoeren. Ze kunnen aan de slag in de vestigingen van Petersburg, Chester, Coffreyville, Dupont en Murfreesboro.

 

Daarmee groeit de personeelslijst van Amazon verder aan. Wereldwijd werkten eind vorig jaar al 117.300 mensen voor het concern, dat nota bene pas sinds 1995 actief is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Directie Neckermann.com aangehouden op verdenking van witwaspraktijken

05/12/2017

De Nederlandse opsporingsdienst FIOD is gisteren ingevallen bij webwinkel Neckermann.com en moederbedrijf Readen. De directie is aangehouden, wellicht op verdenking van witwaspraktijken.

 

Coolblue opent nieuw Belgisch hoofdkantoor

01/12/2017

Het nieuws was een tijdje geleden al gelekt, maar nu is het officieel: Coolblue heeft in Berchem een nieuw Belgisch hoofdkantoor geopend. De Nederlandse online retailer neemt er zijn intrek in het kantorencomplex Post X.

Mobiele opmars in de Verenigde Staten tijdens Black Friday en Cyber Monday

29/11/2017

Tijdens het voorbije weekend met Black Friday en Cyber Monday is er in de Verenigde Staten sprake geweest van een flinke opmars in verkopen via mobiele toestellen. Toch blijft de gemiddelde verkoopwaarde op mobiel flink achter.

Back to top