Alibaba komt op terrein van Amazon | RetailDetail

Alibaba komt op terrein van Amazon

Alibaba komt op terrein van Amazon

De Chinese e-commercegigant Alibaba waagt zich steeds nadrukkelijker in de achtertuin van zijn Amerikaanse branchegenoot Amazon: het start met 11main.com een eigen verkoopsite in de VS. Amazon zit intussen nochtans ook niet stil.

Geleidelijke expansie in VS

Alibaba is een gigant in China: het bedrijf haalt er 80% van de e-commerce naar zich toe en heeft zowel eigen B2B- als B2C-netwerken. In het derde kwartaal van 2013 – het laatste waarover al cijfers bekend zijn – haalde het een omzet van omgerekend 1,31 miljard euro, waarvan het grootste deel wordt gerealiseerd via websites van Tmall en Taobao.

 

Buiten China blijft Alibaba echter nog een kleine speler, en daar wil de online reus snel iets aan doen: binnenkort start Alibaba in de VS met een eigen verkoopsite. Twee Amerikaanse dochterbedrijven – Vendio en Auctiva – bundelen daartoe de krachten. Via 11main.com willen ze vooral kwaliteitsmode en juwelen aan de man brengen.

 

Hoewel dit voorlopig geen frontale aanval op de Amerikaanse internetgigant en aartsrivaal Amazon betekent - de Amerikaanse webverkopen zullen trouwens onder Alibaba.com vallen, wat al niet meteen het grootste onderdeel van de Alibaba-groep is - zet Alibaba hiermee toch een duidelijke stap in die richting. Bovendien investeerde de e-tailer de voorbije maanden ook al in minderheidsbelangen in de Amerikaanse luxeverkoper 1stdibs en in de retailsite ShopRunner.

 

Amazon werft massaal aan

Amazon zelf wacht de confrontatie echter niet af. Het bedrijf zet zijn expansie voort en werft in de Verenigde Staten opnieuw 2.500 mensen aan om de orders van zijn klanten te kunnen uitvoeren. Ze kunnen aan de slag in de vestigingen van Petersburg, Chester, Coffreyville, Dupont en Murfreesboro.

 

Daarmee groeit de personeelslijst van Amazon verder aan. Wereldwijd werkten eind vorig jaar al 117.300 mensen voor het concern, dat nota bene pas sinds 1995 actief is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.