Alibaba komt op terrein van Amazon | RetailDetail

Alibaba komt op terrein van Amazon

Alibaba komt op terrein van Amazon

De Chinese e-commercegigant Alibaba waagt zich steeds nadrukkelijker in de achtertuin van zijn Amerikaanse branchegenoot Amazon: het start met 11main.com een eigen verkoopsite in de VS. Amazon zit intussen nochtans ook niet stil.

Geleidelijke expansie in VS

Alibaba is een gigant in China: het bedrijf haalt er 80% van de e-commerce naar zich toe en heeft zowel eigen B2B- als B2C-netwerken. In het derde kwartaal van 2013 – het laatste waarover al cijfers bekend zijn – haalde het een omzet van omgerekend 1,31 miljard euro, waarvan het grootste deel wordt gerealiseerd via websites van Tmall en Taobao.

 

Buiten China blijft Alibaba echter nog een kleine speler, en daar wil de online reus snel iets aan doen: binnenkort start Alibaba in de VS met een eigen verkoopsite. Twee Amerikaanse dochterbedrijven – Vendio en Auctiva – bundelen daartoe de krachten. Via 11main.com willen ze vooral kwaliteitsmode en juwelen aan de man brengen.

 

Hoewel dit voorlopig geen frontale aanval op de Amerikaanse internetgigant en aartsrivaal Amazon betekent - de Amerikaanse webverkopen zullen trouwens onder Alibaba.com vallen, wat al niet meteen het grootste onderdeel van de Alibaba-groep is - zet Alibaba hiermee toch een duidelijke stap in die richting. Bovendien investeerde de e-tailer de voorbije maanden ook al in minderheidsbelangen in de Amerikaanse luxeverkoper 1stdibs en in de retailsite ShopRunner.

 

Amazon werft massaal aan

Amazon zelf wacht de confrontatie echter niet af. Het bedrijf zet zijn expansie voort en werft in de Verenigde Staten opnieuw 2.500 mensen aan om de orders van zijn klanten te kunnen uitvoeren. Ze kunnen aan de slag in de vestigingen van Petersburg, Chester, Coffreyville, Dupont en Murfreesboro.

 

Daarmee groeit de personeelslijst van Amazon verder aan. Wereldwijd werkten eind vorig jaar al 117.300 mensen voor het concern, dat nota bene pas sinds 1995 actief is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.