Alibaba koopt 20% van mediabedrijf

Alibaba koopt 20% van mediabedrijf

De Chinese e-commercegigant Alibaba heeft driekwart miljard euro gepompt in Wasu Media Holding en krijgt daardoor twintig procent van het bedrijf in handen. Het is de volgende stap van Alibaba in de richting van eigen digitale content.

Ondersteuning

Alibaba-oprichter Jack Ma heeft met een aantal partners samen 6,54 miljard yuan (750 miljoen euro) geïnvesteerd in de Wasu Digital TV Media Group. Daarnaast hebben ze een samenwerkingsakkoord getekend voor het creëren van online content en internettelevisie.

 

"Alibaba en Wasu Group zijn optimistisch over de toekomstige ontwikkeling van de Chinese media-industrie en zullen elkaar ondersteunen in gebieden zoals het ontwikkelen van originele content, videocommunicatie, games, muziek, opleiding, cloud computing, big data en andere toekomstige onderzoeken en investeringen in de media-industrie", zei Alibaba aan Reuters.

 

20 miljoen abonnees

Met de investering in Wasu Media krijgt Alibaba in één klap toegang tot 20 miljoen abonnees. Wasu heeft daarnaast ook een licentie voor internettelevisie van de Chinese overheid: Alibaba zal Wasu dan ook vooral gebruiken voor de verdeling van digitale entertainmentcontent.

 

Alibaba werkte al samen met Wasu aan de ontwikkeling van diens set-top box. Die verbindt tv's met het internet en biedt daarnaast ook nog een boel diensten die worden aangeboden door Alibaba. Zo krijgen eigenaars eenvoudig toegang tot het online winkelcentrum van Alibaba, Tmall.com.

Tags: