Alibaba koopt 20% van mediabedrijf | RetailDetail

Alibaba koopt 20% van mediabedrijf

Alibaba koopt 20% van mediabedrijf

De Chinese e-commercegigant Alibaba heeft driekwart miljard euro gepompt in Wasu Media Holding en krijgt daardoor twintig procent van het bedrijf in handen. Het is de volgende stap van Alibaba in de richting van eigen digitale content.

Ondersteuning

Alibaba-oprichter Jack Ma heeft met een aantal partners samen 6,54 miljard yuan (750 miljoen euro) geïnvesteerd in de Wasu Digital TV Media Group. Daarnaast hebben ze een samenwerkingsakkoord getekend voor het creëren van online content en internettelevisie.

 

"Alibaba en Wasu Group zijn optimistisch over de toekomstige ontwikkeling van de Chinese media-industrie en zullen elkaar ondersteunen in gebieden zoals het ontwikkelen van originele content, videocommunicatie, games, muziek, opleiding, cloud computing, big data en andere toekomstige onderzoeken en investeringen in de media-industrie", zei Alibaba aan Reuters.

 

20 miljoen abonnees

Met de investering in Wasu Media krijgt Alibaba in één klap toegang tot 20 miljoen abonnees. Wasu heeft daarnaast ook een licentie voor internettelevisie van de Chinese overheid: Alibaba zal Wasu dan ook vooral gebruiken voor de verdeling van digitale entertainmentcontent.

 

Alibaba werkte al samen met Wasu aan de ontwikkeling van diens set-top box. Die verbindt tv's met het internet en biedt daarnaast ook nog een boel diensten die worden aangeboden door Alibaba. Zo krijgen eigenaars eenvoudig toegang tot het online winkelcentrum van Alibaba, Tmall.com.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.