Alibaba krijgt boete voor misleidende 'kortingen' | RetailDetail

Alibaba krijgt boete voor misleidende 'kortingen'

Alibaba krijgt boete voor misleidende 'kortingen'

Alibaba heeft van de Chinese overheid een boete van 800.000 yuan (120.000 euro) gekregen, omdat verkopers op hun platformen misleidende prijzen hebben gebruikt tijdens de twee voorbije Singles' Days.

Kortingen op hogere prijzen

Bepaalde verkopers hadden op die dagen immers hun prijzen eerst verhoogd, om daarna kortingen te kunnen geven op die hogere prijzen. Zo konden ze optimaal profiteren van de grotere online verkoop tijdens Singles' Day. Die dag, op 11 november, is de grootste online verkoopdag in China en er worden daarom heel wat kortingen gegeven bij online winkels. Voor Alibaba is het elk jaar weer de absolute piekdag.

 

De verkopers bepalen dan wel zelf hun prijzen, maar toch is de Chinese overheid van mening dat Alibaba beter toezicht moet houden op deze praktijken. Alibaba heeft alvast aangegeven zijn verkopers er op te wijzen dat ze de regelgeving rond prijzen moeten naleven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.