Alibaba krijgt boete voor misleidende 'kortingen' | RetailDetail

Alibaba krijgt boete voor misleidende 'kortingen'

Alibaba krijgt boete voor misleidende 'kortingen'

Alibaba heeft van de Chinese overheid een boete van 800.000 yuan (120.000 euro) gekregen, omdat verkopers op hun platformen misleidende prijzen hebben gebruikt tijdens de twee voorbije Singles' Days.

Kortingen op hogere prijzen

Bepaalde verkopers hadden op die dagen immers hun prijzen eerst verhoogd, om daarna kortingen te kunnen geven op die hogere prijzen. Zo konden ze optimaal profiteren van de grotere online verkoop tijdens Singles' Day. Die dag, op 11 november, is de grootste online verkoopdag in China en er worden daarom heel wat kortingen gegeven bij online winkels. Voor Alibaba is het elk jaar weer de absolute piekdag.

 

De verkopers bepalen dan wel zelf hun prijzen, maar toch is de Chinese overheid van mening dat Alibaba beter toezicht moet houden op deze praktijken. Alibaba heeft alvast aangegeven zijn verkopers er op te wijzen dat ze de regelgeving rond prijzen moeten naleven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.