Alibaba meteen bijna even groot als Walmart

Alibaba meteen bijna even groot als Walmart

Het aandeel van de Chinese internetgigant Alibaba kreeg zijn eerste officiële koers op 92,70 dollar, maar steeg binnen de eerste minuten door naar net geen 100 dollar. Vergeten is dus de officiële introductiekoers van 68 dollar (53 euro).

(Net niet?) grootste retailer wereldwijd

De openingsprijs van Alibaba was zo 36% hoger dan de officiëel vastgelegde introductiekoers van 68 dollar en deed de totale marktwaarde van Alibaba ontploffen naar zo'n 230 miljard dollar (180 miljard euro), waarmee Alibaba nu al vlak onder de top-10 van bedrijven met de grootste marktwaarde ter wereld zou terechtkomen.

 

In de eerste paar minuten steeg de koers vlotjes door, en om 18u Belgische tijd bereikte die bijna de 100 dollar-grens. Dan zou Alibaba meteen ook zijn voet naast Walmart, 's werelds grootste retailer, zetten met een marktwaarde van 246 miljard dollar (191 miljard euro).

 

Op de bevestiging van die openingskoers was het lang wachten: de New York Stock Exchange opent om 9u30 lokale tijd (15u30 onze tijd), maar moest de handel in het nieuwe steraandeel uitstellen omdat de gevraagde volumes "verstorend hoog" waren. Pas meer dan twee uur later kon het feestje van de beleggers dan uiteindelijk beginnen.

 

Net geen recordbedrag

Met de introductieprijs van 68 dollar per aandeel haalde Alibaba een bedrag van maar liefst 21,8 miljard dollar (16,8 miljard euro) op. Het hele bedrijf werd daarmee gewaardeerd aan 168 miljard dollar (129 miljard euro) en is daarmee groter dan bijvoorbeeld eBay (145 miljard dollar) of Amazon (63 miljard dollar).

 

Het record van grootste beursgang aller tijden haalt Alibaba echter net niet: de Agricultural Bank of China blijft recordhouder met het monsterbedrag van 22,1 miljard dollar (17,1 miljard euro) in 2012. Alibaba verpulvert wel het record van de grootste technologiebeursgang: Facebook haalde in 2012 ongeveer 16 miljard dollar (12,4 miljard euro) op.

 

Yahoo grote winnaar

Grote winnaar bij de beursgang is aandeelhouder Yahoo: dat had voor de beursgang 22,6 procent van de aandelen van Alibaba in handen. Dat zal nu terugvallen naar 16,3 procent, maar het krijgt daar wel 8,27 miljard dollar (6,4 miljard euro) voor in ruil.

 

Alibaba is een absolute gigant, die de marktplaatsen Taobao en Tmall beheert en in totaal 80 procent van de Chinese online markt in handen heeft. Alibaba verwerkt jaarlijks 14,5 miljard orders en heeft 279 miljoen actieve kopers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top