Alibaba meteen bijna even groot als Walmart

Alibaba meteen bijna even groot als Walmart

Het aandeel van de Chinese internetgigant Alibaba kreeg zijn eerste officiële koers op 92,70 dollar, maar steeg binnen de eerste minuten door naar net geen 100 dollar. Vergeten is dus de officiële introductiekoers van 68 dollar (53 euro).

(Net niet?) grootste retailer wereldwijd

De openingsprijs van Alibaba was zo 36% hoger dan de officiëel vastgelegde introductiekoers van 68 dollar en deed de totale marktwaarde van Alibaba ontploffen naar zo'n 230 miljard dollar (180 miljard euro), waarmee Alibaba nu al vlak onder de top-10 van bedrijven met de grootste marktwaarde ter wereld zou terechtkomen.

 

In de eerste paar minuten steeg de koers vlotjes door, en om 18u Belgische tijd bereikte die bijna de 100 dollar-grens. Dan zou Alibaba meteen ook zijn voet naast Walmart, 's werelds grootste retailer, zetten met een marktwaarde van 246 miljard dollar (191 miljard euro).

 

Op de bevestiging van die openingskoers was het lang wachten: de New York Stock Exchange opent om 9u30 lokale tijd (15u30 onze tijd), maar moest de handel in het nieuwe steraandeel uitstellen omdat de gevraagde volumes "verstorend hoog" waren. Pas meer dan twee uur later kon het feestje van de beleggers dan uiteindelijk beginnen.

 

Net geen recordbedrag

Met de introductieprijs van 68 dollar per aandeel haalde Alibaba een bedrag van maar liefst 21,8 miljard dollar (16,8 miljard euro) op. Het hele bedrijf werd daarmee gewaardeerd aan 168 miljard dollar (129 miljard euro) en is daarmee groter dan bijvoorbeeld eBay (145 miljard dollar) of Amazon (63 miljard dollar).

 

Het record van grootste beursgang aller tijden haalt Alibaba echter net niet: de Agricultural Bank of China blijft recordhouder met het monsterbedrag van 22,1 miljard dollar (17,1 miljard euro) in 2012. Alibaba verpulvert wel het record van de grootste technologiebeursgang: Facebook haalde in 2012 ongeveer 16 miljard dollar (12,4 miljard euro) op.

 

Yahoo grote winnaar

Grote winnaar bij de beursgang is aandeelhouder Yahoo: dat had voor de beursgang 22,6 procent van de aandelen van Alibaba in handen. Dat zal nu terugvallen naar 16,3 procent, maar het krijgt daar wel 8,27 miljard dollar (6,4 miljard euro) voor in ruil.

 

Alibaba is een absolute gigant, die de marktplaatsen Taobao en Tmall beheert en in totaal 80 procent van de Chinese online markt in handen heeft. Alibaba verwerkt jaarlijks 14,5 miljard orders en heeft 279 miljoen actieve kopers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top