Alibaba op 18 of 19 september naar de beurs | RetailDetail

Alibaba op 18 of 19 september naar de beurs

Alibaba op 18 of 19 september naar de beurs

Tenzij er alsnog een kink in de kabel komt, kunnen beleggers vanaf 18 of 19 september aandelen van de Chinese e-commercegigant Alibaba kopen en verkopen. Het Chinese concern maakt volgende week alle details bekend van zijn beursgang naar New York.

Roadshow een weekje uitgesteld

Binnenkort kennen we dus eindelijk alle details van Alibaba's IPO, zoals de prijsvork en het totale aantal aandelen dat publiek gaat. Op 18 of 19 september zullen de aandelen dan voor het eerst zullen noteren op de beurs van New York, meldt de Wall Street Journal op basis van anonieme bronnen betrokken bij de beursgang.

 

"Eindelijk", want de beursgang van Alibaba beheerst al het nieuws sinds Alibaba in september 2013 een mogelijke beursgang in Amerika in  het vooruitzicht stelde, nadat onderhandelingen met de beurs van Hongkong waren afgesprongen. Half maart van dit jaar benaderde Alibaba dan een zestal banken om de beursgang voor te bereiden.

 

Oorspronkelijk zou Alibaba op 8 augustus naar de beurs gaan: het cijfer 8 - de achtste dag van de achtste maand - brengt volgens de Chinezen immers geluk. Maar omdat de zomerperiode niet bepaald de meest lucratieve is op de beursvloer, werd wijselijk besloten de IPO uit te stellen tot september.

 

Het nieuwe plan was om vanaf 1 september bijeenkomsten te organiseren met geïnteresseerde kandidaat-investeerders de traditionele 'roadshow', maar Alibaba moest die te elfder ure uitstellen nadat de Amerikaanse beurswaakhond SEC nog een reeks vragen had bij het nieuwste prospectus. De SEC wilde met name meer uitleg over de banden tussen Alibaba en betaalfirma Alipay.

 

Grootste beursgang ooit in de maak?

Met de roadshow, die nu dus op 8 september van start gaat, begint Alibaba aan de laatste rechte lijn. Het concern wil 20 miljard dollar ophalen, meteen goed voor de "grootste beursgang in de VS". Dat record staat tot nu toe op naam van kredietkaartbedrijf Visa, dat enkele jaren geleden 19,65 miljard dollar wist op te halen.

 

Als het even meezit, kan Alibaba zelfs de "grootse beursgang ooit" op zijn naam schrijven. Dat record staat momenteel op naam van de Agricultural Bank of China, die in juli 2010 zomaar even 22,1 miljard dollar ophaalde. Vorige week nog zette Alibaba zijn ambitie nog eens extra in de verf: het concern verdrievoudigde zijn kwartaalwinst en boekte bijna de helft meer omzet. Als boodschap naar kandidaat-investeerders kan dat tellen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top