Alibaba op 18 of 19 september naar de beurs

Alibaba op 18 of 19 september naar de beurs

Tenzij er alsnog een kink in de kabel komt, kunnen beleggers vanaf 18 of 19 september aandelen van de Chinese e-commercegigant Alibaba kopen en verkopen. Het Chinese concern maakt volgende week alle details bekend van zijn beursgang naar New York.

Roadshow een weekje uitgesteld

Binnenkort kennen we dus eindelijk alle details van Alibaba's IPO, zoals de prijsvork en het totale aantal aandelen dat publiek gaat. Op 18 of 19 september zullen de aandelen dan voor het eerst zullen noteren op de beurs van New York, meldt de Wall Street Journal op basis van anonieme bronnen betrokken bij de beursgang.

 

"Eindelijk", want de beursgang van Alibaba beheerst al het nieuws sinds Alibaba in september 2013 een mogelijke beursgang in Amerika in  het vooruitzicht stelde, nadat onderhandelingen met de beurs van Hongkong waren afgesprongen. Half maart van dit jaar benaderde Alibaba dan een zestal banken om de beursgang voor te bereiden.

 

Oorspronkelijk zou Alibaba op 8 augustus naar de beurs gaan: het cijfer 8 - de achtste dag van de achtste maand - brengt volgens de Chinezen immers geluk. Maar omdat de zomerperiode niet bepaald de meest lucratieve is op de beursvloer, werd wijselijk besloten de IPO uit te stellen tot september.

 

Het nieuwe plan was om vanaf 1 september bijeenkomsten te organiseren met geïnteresseerde kandidaat-investeerders de traditionele 'roadshow', maar Alibaba moest die te elfder ure uitstellen nadat de Amerikaanse beurswaakhond SEC nog een reeks vragen had bij het nieuwste prospectus. De SEC wilde met name meer uitleg over de banden tussen Alibaba en betaalfirma Alipay.

 

Grootste beursgang ooit in de maak?

Met de roadshow, die nu dus op 8 september van start gaat, begint Alibaba aan de laatste rechte lijn. Het concern wil 20 miljard dollar ophalen, meteen goed voor de "grootste beursgang in de VS". Dat record staat tot nu toe op naam van kredietkaartbedrijf Visa, dat enkele jaren geleden 19,65 miljard dollar wist op te halen.

 

Als het even meezit, kan Alibaba zelfs de "grootse beursgang ooit" op zijn naam schrijven. Dat record staat momenteel op naam van de Agricultural Bank of China, die in juli 2010 zomaar even 22,1 miljard dollar ophaalde. Vorige week nog zette Alibaba zijn ambitie nog eens extra in de verf: het concern verdrievoudigde zijn kwartaalwinst en boekte bijna de helft meer omzet. Als boodschap naar kandidaat-investeerders kan dat tellen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Directie Neckermann.com aangehouden op verdenking van witwaspraktijken

05/12/2017

De Nederlandse opsporingsdienst FIOD is gisteren ingevallen bij webwinkel Neckermann.com en moederbedrijf Readen. De directie is aangehouden, wellicht op verdenking van witwaspraktijken.

 

Coolblue opent nieuw Belgisch hoofdkantoor

01/12/2017

Het nieuws was een tijdje geleden al gelekt, maar nu is het officieel: Coolblue heeft in Berchem een nieuw Belgisch hoofdkantoor geopend. De Nederlandse online retailer neemt er zijn intrek in het kantorencomplex Post X.

Mobiele opmars in de Verenigde Staten tijdens Black Friday en Cyber Monday

29/11/2017

Tijdens het voorbije weekend met Black Friday en Cyber Monday is er in de Verenigde Staten sprake geweest van een flinke opmars in verkopen via mobiele toestellen. Toch blijft de gemiddelde verkoopwaarde op mobiel flink achter.

Back to top