Alibaba op weg naar Amerikaanse beurs | RetailDetail

Alibaba op weg naar Amerikaanse beurs

Alibaba op weg naar Amerikaanse beurs

De Chinese e-commercereus Alibaba bekijkt een mogelijke Amerikaanse beursgang, nadat onderhandelingen met de beurs van Hongkong tot niets hebben geleid. Dat nieuws zal mogelijk zorgen voor een strijd tussen de twee grootste aandelenbeurzen in de VS, de NYSE Euronext en Nasdaq.

Traditioneel op Nasdaq

Tot voor kort vonden technologiebedrijven traditioneel hun weg naar de Nasdaq, maar door de niet zo vlotte beursgang van Facebook lijkt die echter een deel van zijn imago te zijn kwijtgespeeld. Zo neigt ook Twitter al naar de New York Stock Exchange, wanneer het binnenkort naar de beurs trekt. De NYSE zal er dan ook alles aan doen om een reus als Alibaba in huis te halen en zo een grote klant binnen te halen voor de neus van de Nasdaq.

 

De waarde van Alibaba wordt momenteel geschat op ongeveer 120 miljard dollar (ongeveer 89 miljard euro) en heeft een marktaandeel van 80 procent op vlak van e-commerce in China. Hiermee is Alibaba het derde grootste internetbedrijf ter wereld, na Amazon en Google.

 

Wet weerhoudt Alibaba van Hongkongse beursgang

Het is dan ook een grote klap voor de beurs van Hongkong, dat Alibaba nu meer dan waarschijnlijk gaat kiezen voor de VS. Die keuze heeft te maken met de aandelenstructuur van het bedrijf: Alibaba gebruikt de duale aandelenstructuur, die heel vaak gebruikt wordt bij online bedrijven, zoals ook Google en Facebook, maar die verboden is in Hongkong.

 

Alibaba sluit met dit nieuws een week van onderhandelingen met de beurs van Hongkong en met de regulatoren af. "We zijn aan het einde van de dialoog met Hongkong gekomen en we draaien ons nu naar de Verenigde Staten om het proces rond de beursgang te starten", zegt een bron binnen het bedrijf aan Reuters. Het zou al Amerikaanse advocatenbureaus hebben aangesproken en zal binnenkort ook contact leggen met enkele banken om de beursgang op te volgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.