Alibaba opent zijn Amerikaanse digitale winkelstraat

Alibaba opent zijn Amerikaanse digitale winkelstraat

De Chinese e-commercegigant Alibaba is nu effectief van start gegaan met zijn Amerikaans verkoopplatform 11Main.com, weliswaar nog in een bèta-versie. Amazon krijgt straks dus grote concurrentie op zijn thuismarkt.

Chinezen vragen kleinere commissie

Via 11main.com biedt Alibaba goederen van meer dan duizend leveranciers aan uit de categorieën kleding, accessoires, juwelen, speelgoed en ambachtswerk. De verkopers moeten voldoen aan de eisen die het verkoopplatform stelt inzake productkwaliteit en kwaliteit van service. Zo moeten ook de foto’s die ze online plaatsen, voldoen aan bepaalde criteria.

 

Topman Mike Effle wil van 11 Main de digitale versie van de typisch Amerikaanse 'main street' maken. Dit betekent dat er zowel luxegoederen als producten tegen meer democratische prijzen aangeboden zullen worden.

 

Het verkoopplatform wil daarbij ook aantrekkelijk zijn voor de verkopers. Het vraagt daarom slechts een commissie van 3,5%, met een maximum van 50 dollar per transactie, en een listing fee van 0,05 dollar per maand per aangeboden product. Dat is zowat de helft tot een derde van wat de meeste andere grote Amerikaanse verkoopsites innen.

 

Wie in deze testfase al wil kopen op het digitale platform, moet zich vooraf registreren. Vervolgens ontvangt de klant een uitnodiging om het online winkelbezoek aan te vatten.

 

Geleidelijke expansie in VS

In China is Alibaba al met recht een gigant te noemen: het haalt er 80% van de e-commerce naar zich toe, zowel via B2B- als via B2C-platformen. In 2013 ging het om omgerekend 185 miljard euro, meer dan wat Amazon en eBay samen realiseerden.

 

Buiten China blijft Alibaba echter nog een kleine speler, en daar wil het zo snel mogelijk verandering in brengen. In de VS gebeurt dat nu dus met 11main.com, dat werd opgericht door Vendio, Auctiva en SingleFeed - drie Amerikaanse dochterbedrijven van Alibaba. De helft van de leveranciers waarmee wordt gestart, komt overigens van de stichtende ondernemingen van de Amerikaanse Alibaba-site.

 

De vraag is of Alibaba dit platform op eigen kracht zal ontwikkelen, dan wel zijn toevlucht zal nemen tot acquisities. De voorbije maanden investeerde het immers al in minderheidsbelangen in de Amerikaanse luxeverkoper 1stdibs en in de retailsite ShopRunner.

 

Actie om gebruik QR-codes te promoten

Ook in China zelf zit Alibaba evenwel niet stil. Deze zomer zet het er een actie op met frisdrankengigant PepsiCo en bierbrouwer Tjsingtao. Beide gaan 800.000 blikjes drank in omloop brengen met een QR-code. Wie die inscant met zijn smartphone, maakt kans op een prijs.

 

Alibaba wil de Chinezen zo vertrouwd maken met het inscannen van QR-codes. Wie dergelijke codes op productverpakkingen scant, kan via die weg productinformatie opvragen of gegevens over de dienst-na-verkoop krijgen. Ook kortingbonnen kunnen via deze functie worden bekomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top