Alibaba opent zijn Amerikaanse digitale winkelstraat

Alibaba opent zijn Amerikaanse digitale winkelstraat

De Chinese e-commercegigant Alibaba is nu effectief van start gegaan met zijn Amerikaans verkoopplatform 11Main.com, weliswaar nog in een bèta-versie. Amazon krijgt straks dus grote concurrentie op zijn thuismarkt.

Chinezen vragen kleinere commissie

Via 11main.com biedt Alibaba goederen van meer dan duizend leveranciers aan uit de categorieën kleding, accessoires, juwelen, speelgoed en ambachtswerk. De verkopers moeten voldoen aan de eisen die het verkoopplatform stelt inzake productkwaliteit en kwaliteit van service. Zo moeten ook de foto’s die ze online plaatsen, voldoen aan bepaalde criteria.

 

Topman Mike Effle wil van 11 Main de digitale versie van de typisch Amerikaanse 'main street' maken. Dit betekent dat er zowel luxegoederen als producten tegen meer democratische prijzen aangeboden zullen worden.

 

Het verkoopplatform wil daarbij ook aantrekkelijk zijn voor de verkopers. Het vraagt daarom slechts een commissie van 3,5%, met een maximum van 50 dollar per transactie, en een listing fee van 0,05 dollar per maand per aangeboden product. Dat is zowat de helft tot een derde van wat de meeste andere grote Amerikaanse verkoopsites innen.

 

Wie in deze testfase al wil kopen op het digitale platform, moet zich vooraf registreren. Vervolgens ontvangt de klant een uitnodiging om het online winkelbezoek aan te vatten.

 

Geleidelijke expansie in VS

In China is Alibaba al met recht een gigant te noemen: het haalt er 80% van de e-commerce naar zich toe, zowel via B2B- als via B2C-platformen. In 2013 ging het om omgerekend 185 miljard euro, meer dan wat Amazon en eBay samen realiseerden.

 

Buiten China blijft Alibaba echter nog een kleine speler, en daar wil het zo snel mogelijk verandering in brengen. In de VS gebeurt dat nu dus met 11main.com, dat werd opgericht door Vendio, Auctiva en SingleFeed - drie Amerikaanse dochterbedrijven van Alibaba. De helft van de leveranciers waarmee wordt gestart, komt overigens van de stichtende ondernemingen van de Amerikaanse Alibaba-site.

 

De vraag is of Alibaba dit platform op eigen kracht zal ontwikkelen, dan wel zijn toevlucht zal nemen tot acquisities. De voorbije maanden investeerde het immers al in minderheidsbelangen in de Amerikaanse luxeverkoper 1stdibs en in de retailsite ShopRunner.

 

Actie om gebruik QR-codes te promoten

Ook in China zelf zit Alibaba evenwel niet stil. Deze zomer zet het er een actie op met frisdrankengigant PepsiCo en bierbrouwer Tjsingtao. Beide gaan 800.000 blikjes drank in omloop brengen met een QR-code. Wie die inscant met zijn smartphone, maakt kans op een prijs.

 

Alibaba wil de Chinezen zo vertrouwd maken met het inscannen van QR-codes. Wie dergelijke codes op productverpakkingen scant, kan via die weg productinformatie opvragen of gegevens over de dienst-na-verkoop krijgen. Ook kortingbonnen kunnen via deze functie worden bekomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top