Alibaba opent zijn Amerikaanse digitale winkelstraat | RetailDetail

Alibaba opent zijn Amerikaanse digitale winkelstraat

Alibaba opent zijn Amerikaanse digitale winkelstraat

De Chinese e-commercegigant Alibaba is nu effectief van start gegaan met zijn Amerikaans verkoopplatform 11Main.com, weliswaar nog in een bèta-versie. Amazon krijgt straks dus grote concurrentie op zijn thuismarkt.

Chinezen vragen kleinere commissie

Via 11main.com biedt Alibaba goederen van meer dan duizend leveranciers aan uit de categorieën kleding, accessoires, juwelen, speelgoed en ambachtswerk. De verkopers moeten voldoen aan de eisen die het verkoopplatform stelt inzake productkwaliteit en kwaliteit van service. Zo moeten ook de foto’s die ze online plaatsen, voldoen aan bepaalde criteria.

 

Topman Mike Effle wil van 11 Main de digitale versie van de typisch Amerikaanse 'main street' maken. Dit betekent dat er zowel luxegoederen als producten tegen meer democratische prijzen aangeboden zullen worden.

 

Het verkoopplatform wil daarbij ook aantrekkelijk zijn voor de verkopers. Het vraagt daarom slechts een commissie van 3,5%, met een maximum van 50 dollar per transactie, en een listing fee van 0,05 dollar per maand per aangeboden product. Dat is zowat de helft tot een derde van wat de meeste andere grote Amerikaanse verkoopsites innen.

 

Wie in deze testfase al wil kopen op het digitale platform, moet zich vooraf registreren. Vervolgens ontvangt de klant een uitnodiging om het online winkelbezoek aan te vatten.

 

Geleidelijke expansie in VS

In China is Alibaba al met recht een gigant te noemen: het haalt er 80% van de e-commerce naar zich toe, zowel via B2B- als via B2C-platformen. In 2013 ging het om omgerekend 185 miljard euro, meer dan wat Amazon en eBay samen realiseerden.

 

Buiten China blijft Alibaba echter nog een kleine speler, en daar wil het zo snel mogelijk verandering in brengen. In de VS gebeurt dat nu dus met 11main.com, dat werd opgericht door Vendio, Auctiva en SingleFeed - drie Amerikaanse dochterbedrijven van Alibaba. De helft van de leveranciers waarmee wordt gestart, komt overigens van de stichtende ondernemingen van de Amerikaanse Alibaba-site.

 

De vraag is of Alibaba dit platform op eigen kracht zal ontwikkelen, dan wel zijn toevlucht zal nemen tot acquisities. De voorbije maanden investeerde het immers al in minderheidsbelangen in de Amerikaanse luxeverkoper 1stdibs en in de retailsite ShopRunner.

 

Actie om gebruik QR-codes te promoten

Ook in China zelf zit Alibaba evenwel niet stil. Deze zomer zet het er een actie op met frisdrankengigant PepsiCo en bierbrouwer Tjsingtao. Beide gaan 800.000 blikjes drank in omloop brengen met een QR-code. Wie die inscant met zijn smartphone, maakt kans op een prijs.

 

Alibaba wil de Chinezen zo vertrouwd maken met het inscannen van QR-codes. Wie dergelijke codes op productverpakkingen scant, kan via die weg productinformatie opvragen of gegevens over de dienst-na-verkoop krijgen. Ook kortingbonnen kunnen via deze functie worden bekomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.