Alibaba opent zijn Amerikaanse digitale winkelstraat

Alibaba opent zijn Amerikaanse digitale winkelstraat

De Chinese e-commercegigant Alibaba is nu effectief van start gegaan met zijn Amerikaans verkoopplatform 11Main.com, weliswaar nog in een bèta-versie. Amazon krijgt straks dus grote concurrentie op zijn thuismarkt.

Chinezen vragen kleinere commissie

Via 11main.com biedt Alibaba goederen van meer dan duizend leveranciers aan uit de categorieën kleding, accessoires, juwelen, speelgoed en ambachtswerk. De verkopers moeten voldoen aan de eisen die het verkoopplatform stelt inzake productkwaliteit en kwaliteit van service. Zo moeten ook de foto’s die ze online plaatsen, voldoen aan bepaalde criteria.

 

Topman Mike Effle wil van 11 Main de digitale versie van de typisch Amerikaanse 'main street' maken. Dit betekent dat er zowel luxegoederen als producten tegen meer democratische prijzen aangeboden zullen worden.

 

Het verkoopplatform wil daarbij ook aantrekkelijk zijn voor de verkopers. Het vraagt daarom slechts een commissie van 3,5%, met een maximum van 50 dollar per transactie, en een listing fee van 0,05 dollar per maand per aangeboden product. Dat is zowat de helft tot een derde van wat de meeste andere grote Amerikaanse verkoopsites innen.

 

Wie in deze testfase al wil kopen op het digitale platform, moet zich vooraf registreren. Vervolgens ontvangt de klant een uitnodiging om het online winkelbezoek aan te vatten.

 

Geleidelijke expansie in VS

In China is Alibaba al met recht een gigant te noemen: het haalt er 80% van de e-commerce naar zich toe, zowel via B2B- als via B2C-platformen. In 2013 ging het om omgerekend 185 miljard euro, meer dan wat Amazon en eBay samen realiseerden.

 

Buiten China blijft Alibaba echter nog een kleine speler, en daar wil het zo snel mogelijk verandering in brengen. In de VS gebeurt dat nu dus met 11main.com, dat werd opgericht door Vendio, Auctiva en SingleFeed - drie Amerikaanse dochterbedrijven van Alibaba. De helft van de leveranciers waarmee wordt gestart, komt overigens van de stichtende ondernemingen van de Amerikaanse Alibaba-site.

 

De vraag is of Alibaba dit platform op eigen kracht zal ontwikkelen, dan wel zijn toevlucht zal nemen tot acquisities. De voorbije maanden investeerde het immers al in minderheidsbelangen in de Amerikaanse luxeverkoper 1stdibs en in de retailsite ShopRunner.

 

Actie om gebruik QR-codes te promoten

Ook in China zelf zit Alibaba evenwel niet stil. Deze zomer zet het er een actie op met frisdrankengigant PepsiCo en bierbrouwer Tjsingtao. Beide gaan 800.000 blikjes drank in omloop brengen met een QR-code. Wie die inscant met zijn smartphone, maakt kans op een prijs.

 

Alibaba wil de Chinezen zo vertrouwd maken met het inscannen van QR-codes. Wie dergelijke codes op productverpakkingen scant, kan via die weg productinformatie opvragen of gegevens over de dienst-na-verkoop krijgen. Ook kortingbonnen kunnen via deze functie worden bekomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top