Alibaba pakt uit met forse omzetstijging

Alibaba pakt uit met forse omzetstijging

De Chinese internetreus Alibaba zag het voorbije kwartaal - zijn allereerste als beursgenoteerd bedrijf - zowel zijn omzet als zijn aantal klanten fors stijgen, zo maakte het bedrijf van Jack Ma zopas bekend.

Meteen beter dan de analistenverwachtingen

Alibaba zag het voorbije kwartaal zijn omzet met 53,7% groeien tot 2,74 miljard dollar, omgerekend zo'n 2,2 miljard euro. Daarmee doet het bedrijf van Jack Ma meteen beter dan de analisten hadden verwacht: zij rekenden op een omzet van 2,61 miljard dollar.

 

De sterke stijging komt vooral dankzij de Chinese internetmarktplaatsen voor de zakelijke en de consumentenmarkt: de omzet steeg er liefst 49% dankzij een aangroei van de klantenbasis met liefst 52% tot 307 miljoen (tegen 202 miljoen eind september 2013) en meer inkomsten uit advertenties.

 

Hoewel de nettowinst daalde met 38,6% naar 494 miljoen dollar (net geen 400 miljoen euro) - een gevolg van onder meer bijkomende lasten voor aandelencompensaties en een hogere belasting - steeg de operationele winst met 15,5% in het derde kwartaal.

 

Het was de eerste keer sinds de beursgang in september dat Alibaba kwartaalcijfers publiceerde, en het bedrijf van Jack Ma heeft zijn eerste afspraak alvast niet gemist. Anderhalve maand geleden trok het bedrijf boven de Chinese marktplaatsen Tmall en Taobao naar de beurs van New York tegen een introductiekoers van 68 dollar per aandeel. Intussen is de waarde van het aandeel al doorgestegen tot bijna 102 dollar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top