Alibaba verdrievoudigt kwartaalwinst in aanloop naar beursgang | RetailDetail

Alibaba verdrievoudigt kwartaalwinst in aanloop naar beursgang

Alibaba verdrievoudigt kwartaalwinst in aanloop naar beursgang

Aan de vooravond van zijn beursgang, wellicht ergens begin september, pakt de Chinese e-commercegigant Alibaba uit met ronduit indrukwekkende groeicijfers voor zijn recentste kwartaal: bijna de helft meer omzet en liefst drie keer meer nettowinst.

Mobiel al goed voor één derde van de omzet

De kwartaalcijfers staan te lezen in documenten die het Chinese internetbedrijf heeft ingediend bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC, in de aanloop naar zijn nakende beursgang. In de periode van april tot en met juni steeg de omzet van Alibaba met 46% tot 2,5 miljard dollar, omgerekend 1,9 miljard euro. De nettowinst klokte af op 1,99 miljard dollar (ca. 1,5 miljard euro), bijna drie keer hoger dan een jaar geleden.

 

Het bedrijf zag vooral het gebruik van zijn handelsplatformen via smartphones sterk groeien: van 190 miljoen dollar omzet (een kleine 145 miljoen euro) een kwartaal eerder tot bijna 400 miljoen dollar (zo'n 300 miljoen euro) nu. Bijna een derde van de transacties wordt intussen al mobiel afgehandeld.

 

Tegelijk blijft het aantal consumenten dat zijn aankopen doet via Alibaba maar stijgen: er zijn nu al zo'n 279 miljoen actieve gebruikers, 9% meer dan het kwartaal voordien en zelfs de helft meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

 

Grote concurrent in de maak?

Betere cijfers kon Jack Ma (foto), voorzitter van Alibaba, zich niet wensen in de aanloop naar de lang verwachte beursgang. Die moet, met een geschatte opbrengst van 20 miljard dollar, de grootste ooit worden in de Verenigde Staten. Meteen zal de 49-jarige Ma zijn koppositie in de lijst van rijkste Chinezen versterken: Bloomberg schat zijn vermogen nu al op een slordige 21,8 miljard dollar (meer dan 16 miljard euro).

 

Toch heeft Jack Ma ook zorgen: Alibaba krijgt er binnenkort wellicht een te duchten concurrent bij. Drie Chinese collega-miljardairs - de eigenaars van vastgoed- en entertainmentgroep Wanda, van zoekmachine Baidu en van technologiebedrijf Tencent - hebben namelijk een joint venture opgericht waarin ze meteen 813 miljoen dollar of bijna 620 miljoen euro hebben gepompt.

 

Dat nieuwe platform moet het mogelijk maken om via de Baidu-zoekmachine producten en diensten te kopen bij handelaars in de winkelcentra en vrijetijdscentra van Wanda en die te betalen via de online betaaldienst Tenpay van Tencent. Aan centen ontbreekt het de uitdagers alvast niet: met hun drieën zijn ze immers bijna 36,5 miljard euro waard. Jack Ma en Alibaba zijn alvast gewaarschuwd...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.