Alibaba verdrievoudigt kwartaalwinst in aanloop naar beursgang

Alibaba verdrievoudigt kwartaalwinst in aanloop naar beursgang

Aan de vooravond van zijn beursgang, wellicht ergens begin september, pakt de Chinese e-commercegigant Alibaba uit met ronduit indrukwekkende groeicijfers voor zijn recentste kwartaal: bijna de helft meer omzet en liefst drie keer meer nettowinst.

Mobiel al goed voor één derde van de omzet

De kwartaalcijfers staan te lezen in documenten die het Chinese internetbedrijf heeft ingediend bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC, in de aanloop naar zijn nakende beursgang. In de periode van april tot en met juni steeg de omzet van Alibaba met 46% tot 2,5 miljard dollar, omgerekend 1,9 miljard euro. De nettowinst klokte af op 1,99 miljard dollar (ca. 1,5 miljard euro), bijna drie keer hoger dan een jaar geleden.

 

Het bedrijf zag vooral het gebruik van zijn handelsplatformen via smartphones sterk groeien: van 190 miljoen dollar omzet (een kleine 145 miljoen euro) een kwartaal eerder tot bijna 400 miljoen dollar (zo'n 300 miljoen euro) nu. Bijna een derde van de transacties wordt intussen al mobiel afgehandeld.

 

Tegelijk blijft het aantal consumenten dat zijn aankopen doet via Alibaba maar stijgen: er zijn nu al zo'n 279 miljoen actieve gebruikers, 9% meer dan het kwartaal voordien en zelfs de helft meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

 

Grote concurrent in de maak?

Betere cijfers kon Jack Ma (foto), voorzitter van Alibaba, zich niet wensen in de aanloop naar de lang verwachte beursgang. Die moet, met een geschatte opbrengst van 20 miljard dollar, de grootste ooit worden in de Verenigde Staten. Meteen zal de 49-jarige Ma zijn koppositie in de lijst van rijkste Chinezen versterken: Bloomberg schat zijn vermogen nu al op een slordige 21,8 miljard dollar (meer dan 16 miljard euro).

 

Toch heeft Jack Ma ook zorgen: Alibaba krijgt er binnenkort wellicht een te duchten concurrent bij. Drie Chinese collega-miljardairs - de eigenaars van vastgoed- en entertainmentgroep Wanda, van zoekmachine Baidu en van technologiebedrijf Tencent - hebben namelijk een joint venture opgericht waarin ze meteen 813 miljoen dollar of bijna 620 miljoen euro hebben gepompt.

 

Dat nieuwe platform moet het mogelijk maken om via de Baidu-zoekmachine producten en diensten te kopen bij handelaars in de winkelcentra en vrijetijdscentra van Wanda en die te betalen via de online betaaldienst Tenpay van Tencent. Aan centen ontbreekt het de uitdagers alvast niet: met hun drieën zijn ze immers bijna 36,5 miljard euro waard. Jack Ma en Alibaba zijn alvast gewaarschuwd...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top