Alibaba verdrievoudigt kwartaalwinst in aanloop naar beursgang

Alibaba verdrievoudigt kwartaalwinst in aanloop naar beursgang

Aan de vooravond van zijn beursgang, wellicht ergens begin september, pakt de Chinese e-commercegigant Alibaba uit met ronduit indrukwekkende groeicijfers voor zijn recentste kwartaal: bijna de helft meer omzet en liefst drie keer meer nettowinst.

Mobiel al goed voor één derde van de omzet

De kwartaalcijfers staan te lezen in documenten die het Chinese internetbedrijf heeft ingediend bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC, in de aanloop naar zijn nakende beursgang. In de periode van april tot en met juni steeg de omzet van Alibaba met 46% tot 2,5 miljard dollar, omgerekend 1,9 miljard euro. De nettowinst klokte af op 1,99 miljard dollar (ca. 1,5 miljard euro), bijna drie keer hoger dan een jaar geleden.

 

Het bedrijf zag vooral het gebruik van zijn handelsplatformen via smartphones sterk groeien: van 190 miljoen dollar omzet (een kleine 145 miljoen euro) een kwartaal eerder tot bijna 400 miljoen dollar (zo'n 300 miljoen euro) nu. Bijna een derde van de transacties wordt intussen al mobiel afgehandeld.

 

Tegelijk blijft het aantal consumenten dat zijn aankopen doet via Alibaba maar stijgen: er zijn nu al zo'n 279 miljoen actieve gebruikers, 9% meer dan het kwartaal voordien en zelfs de helft meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

 

Grote concurrent in de maak?

Betere cijfers kon Jack Ma (foto), voorzitter van Alibaba, zich niet wensen in de aanloop naar de lang verwachte beursgang. Die moet, met een geschatte opbrengst van 20 miljard dollar, de grootste ooit worden in de Verenigde Staten. Meteen zal de 49-jarige Ma zijn koppositie in de lijst van rijkste Chinezen versterken: Bloomberg schat zijn vermogen nu al op een slordige 21,8 miljard dollar (meer dan 16 miljard euro).

 

Toch heeft Jack Ma ook zorgen: Alibaba krijgt er binnenkort wellicht een te duchten concurrent bij. Drie Chinese collega-miljardairs - de eigenaars van vastgoed- en entertainmentgroep Wanda, van zoekmachine Baidu en van technologiebedrijf Tencent - hebben namelijk een joint venture opgericht waarin ze meteen 813 miljoen dollar of bijna 620 miljoen euro hebben gepompt.

 

Dat nieuwe platform moet het mogelijk maken om via de Baidu-zoekmachine producten en diensten te kopen bij handelaars in de winkelcentra en vrijetijdscentra van Wanda en die te betalen via de online betaaldienst Tenpay van Tencent. Aan centen ontbreekt het de uitdagers alvast niet: met hun drieën zijn ze immers bijna 36,5 miljard euro waard. Jack Ma en Alibaba zijn alvast gewaarschuwd...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top