Alibaba verdubbelt omzet bijna en winst ruimschoots

Alibaba verdubbelt omzet bijna en winst ruimschoots

China's grootste e-commercespeler Alibaba zag in het laatste kwartaal van 2012 zijn omzet stijgen met 80% en zijn winst met zowat 150%. Intussen klinken de geruchten over een nakende beursgang almaar luider.

Alibaba groeit als kool

Het nieuws dat de kwartaalomzet van Alibaba met 80% is gestegen tot 1,84 miljard dollar (bijna 1,4 miljard euro) en dat de winst bijna verdrievoudigd is tot 642,2 miljoen dollar (ca. 500 miljoen euro), staat te lezen in een document dat Yahoo! aan de Amerikaanse beurswaakhond SEC heeft overgemaakt. De Chinezen communiceren daar namelijk zelf niet over, maar Yahoo! - dat 24% van de aandelen van Alibaba in handen heeft - is daar als beursgenoteerd bedrijf wel toe verplicht.

 

Alibaba verkoopt zelf geen goederen, maar runt internetplatformen als Taobao (C2C) en Tmall.com (B2C), een marktplaats die retailers en merken in contact brengen met webshoppers. Het concern laat zich vergoeden via commissies op de gerealiseerde verkoop.

 

Als grootste e-commercespeler van China is Alibaba dan ook ideaal geplaatst om volop te profiteren van de Chinese internetboom: tussen 2003 en 2011 verdubbelde de internetverkoop in China elk jaar, en volgens McKinsey & Co zal de omzet tussen 2011 en 2015 verdrievoudigen tot 395 miljard dollar (ca. 300 miljard euro).

 

China telde eind 2012 een slordige 564 miljoen internetgebruikers, dat zijn er 10% meer dan een jaar eerder. De totale waarde van alle goederen die via Alibaba dit jaar verkocht worden, zou rond de 250 miljard euro schommelen, zo becijferden analisten.

 

Binnenkort naar de beurs?

De aanhoudende supergroei - tussen september 2010 en september 2011 groeide de omzet van Alibaba al eens 81% en het jaar nadien bedroeg de groei alweer 74% - is groot nieuws omdat een beursgang van Alibaba in de sterren geschreven staat.

 

Miljardair Jack Ma, voorzitter van Alibaba Holding, zei vorig jaar al dat een beursgang binnen de vijf jaar tot de mogelijkheden behoort, maar steeds meer analisten gaan ervan uit dat de IPO er nog dit jaar of ten laatste volgend jaar komt. Alibaba zou daarbij 62,5 miljard dollar (ca. 47,48 miljard euro) waard zijn, zo becijferden acht investeringsbanken voor Bloomberg.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top