Alibaba verkoopt Amerikaanse afdeling | RetailDetail

Alibaba verkoopt Amerikaanse afdeling

Alibaba verkoopt Amerikaanse afdeling

De Chinese internetgigant Alibaba heeft het Amerikaanse 11 Main verkocht aan online marktplaats OpenSky. In ruil krijgt Alibaba bijna 38 procent van de aandelen van OpenSky in handen.

Minder interesse in eigen platform

Alibaba lanceerde de site 11 Main pas in juni vorig jaar, in een eerste poging om ook op de Amerikaanse markt voet aan de grond te krijgen. De verwachtingen waren echt van in het begin al niet bijzonder hoog voor de marktplaats die enkel toegankelijk was op uitnodiging. Volgens interne bronnen kreeg 11 Main bovendien al van bij de start weinig steun van het hoofdkantoor in China.

 

In een eerder interview liet Joseph Tsai, vicepresident van Alibaba, verstaan dat het bedrijf minder interesse had in een eigen platform in de Verenigde Staten, maar dat het Chinese consumenten in contact wil brengen met Amerikaanse handelaars. Daarvoor maakt het onder andere gebruik van Tmall Global. Ook webwinkeliers uit andere landen kunnen via dat platform hun goederen slijten aan Chinese consumenten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.