Alibaba verlaagt de verwachtingen

Alibaba verlaagt de verwachtingen

Online retailgigant Alibaba heeft zijn verwachtingen voor het tweede kwartaal verlaagd. De economie in China groeit minder snel dan verwacht en dat heeft zo zijn gevolgen op de uitgaven van de Chinese consumenten.

Vertraagde groei AliExpress

Alibaba heeft te kennen gegeven dat de 'gross merchandise value', de totale som verkochte goederen voor het aftrekken van onkosten, minder snel zal groeien dan verwacht. Volgens Alibaba zal de groei enkele procenten lager zijn dan eerst werd voorspeld.


Daarnaast verwacht de Chinese online reus dat de groei van AliExpress zal vertragen naar een lage tweecijferige groei, omwille van ongunstige wisselkoersen in landen als Rusland en Brazilië. Die tragere groei van AliExpress heeft een grote impact op de internationale omzet van Alibaba, aangezien die voor het grootste deel afkomstig is van de online marktplaats.


Ondanks de verlaagde verwachtingen en de tragere groei van de Chinese economie, blijft de online markt in China sterk groeien. In het eerste kwartaal van zijn boekjaar haalde Alibaba nog altijd een groei van 28 procent ten opzichte van een jaar eerder. In het eerste kwartaal van 2014 was er weliswaar nog sprake van een groei van 45 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Back to top