Alibaba voor het eerst in Chinese Fortune 500 | RetailDetail

Alibaba voor het eerst in Chinese Fortune 500

Alibaba voor het eerst in Chinese Fortune 500

De Alibaba Group staat voor de eerste keer in de Fortune China 500. Die lijst wordt opgemaakt op basis van de bruto-omzet van bedrijven in China. Het moet wel nog steeds concurrent JD.com voorlaten.

Snelle groeiers

Alibaba haalde vorig jaar een omzet van meer dan 70 miljard yuan (10,08 miljard euro). Daarmee bekleedt het de 81e plaats in de lijst. Het moet wel nog steeds JD.com, een ander e-commercebedrijf, voorlaten. Dat klom van de 79e naar de 45e plaats met een omzet van 115 miljard yen (16,56 miljard euro), wat neerkomt op een stijging van 66 procent ten opzichte van een jaar eerder.


JD.com is de grootste rechtstreekse online retailer in China. Heel veel van de transacties die op het platform worden gedaan, tellen dan ook als omzet. Alibaba levert daarentegen vooral een platform voor andere verkopers, waardoor er minder omzet door het bedrijf vloeit.


In de Fortune China 500 zijn internetbedrijven, niet verrassend, de snelste stijgers. Gemiddeld groeide de omzet van bedrijven in de lijst vorig jaar dan ook met bijna 40 procent. Het gemiddelde van alle bedrijven is met 5 procent een pak lager.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.