Alibaba zet logistiek netwerk op voor grote producten

Alibaba zet logistiek netwerk op voor grote producten

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft 260 miljoen euro geïnvesteerd in Haier Electronics, een producent van huishoudelijke apparaten. Samen zullen ze een logistiek netwerk opzetten voor de bezorging van grote huishoudelijke apparaten.

Deel van uitbouw nieuw netwerk

Alibaba en Haier Electronics gaan niet enkel eigen producten bezorgen via het nieuwe netwerk, maar gaan ook andere online retailers in China de mogelijkheid geven om gebruik te maken van het netwerk van de joint venture.

 

De investering maakt deel uit van het compleet nieuwe logistieke systeem dat Alibaba wil uitwerken. Het wil de komende acht tot tien jaar een nieuw netwerk uitrollen dat het mogelijk moet maken om bestellingen op Tmall en Taobao, allebei dochterondernemingen van Alibaba, binnen 24 uur te leveren in alle Chinese steden.

 

Alibaba zegt dat de investeringen in de sector van grote producten nodig is. "Het is een erg gecompliceerde en moeilijke sector om grip op te krijgen. Alibaba steekt veel energie in het uitbouwen van die sector", zegt James Roy, senior analist bij China Market Research Group aan Reuters. "Haier kan via dit partnerschap veel leren van Alibaba en ik ben er zeker van dat deze samenwerking voordelen zal opleveren voor alle partijen", zei Zhang Ruimin van Haier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba onthult zijn hightech winkel van de toekomst

24/11/2017

De geautomatiseerde supermarkten van Amazon Go zijn er nog niet of Alibaba heeft er al een antwoord op klaar. Alibaba presenteert Tmall Supermart, een supermarkt boordevol technologie: van virtuele paskamers tot gezichtsherkenning.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Back to top