Alibaba ziet omzetgroei vertragen naar 'slechts' +28% | RetailDetail

Alibaba ziet omzetgroei vertragen naar 'slechts' +28%

Alibaba ziet omzetgroei vertragen naar 'slechts' +28%

De Chinese internetreus Alibaba boekte in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar een omzetgroei van 28%, een pak minder dan de +45% uit het kwartaal voordien.

3,3 miljard euro omzet

Alibaba's omzet steeg in het afgelopen kwartaal van 15,8 miljard yuan naar 20,2 miljard yuan, omgerekend zo'n 3,3 miljard euro. De omzet uit mobiel verdrievoudigde zelfs: van 2,5 naar 8 miljard yuan (goed voor 55% van de inkomsten). Het aantal actieve mobiele gebruikers steeg dan ook enorm: Alibaba telde er in het voorbije kwartaal 307 miljoen, tegenover 188 miljoen een jaar eerder en 289 miljoen in het vorige kwartaal.

 

De nettowinst klokte af op 30,8 miljard yuan (omgerekend zo'n 4,3 miljard euro), tegenover 12,4 miljard yuan in dezelfde periode vorig jaar. Die forse toename met 148% is vooral te danken aan de verzelfstandiging van Alibaba Pictures.

 

Omzetgroei zwakt af

Toch kunnen de sterke prestaties niet verhullen dat Alibaba's omzetgroei vertraagt. Bij de vorige kwartaalresultaten presenteerde het concern nog een omzetgroei van 45%, dit keer blijft de groei beperkt tot 28%. Het totale aantal verhandelde goederen steeg dan wel met 34% op jaarbasis, het gaat wel om de laagste groei van de voorbije drie jaar.

 

Analisten schrijven de groeivertraging toe aan de verzadiging van de markt in de grotere Chinese steden. Daardoor zit er almaar minder rek op het aantal 'nieuwe' gebruikers: de aangroei is zelfs afgezwakt tot het niveau van drie jaar geleden. Alibaba telt nu alles samen 367 miljoen gebruikers, "slechts" 17 miljoen meer dan een kwartaal eerder. Daarnaast richt het concern zich ook meer op m-commerce (via smartphones en tablets), wat weegt op de reclame-inkomsten. Alibaba doet het dan wel weer prima in de zogeheten 'cloud-diensten': die zagen hun omzet verdubbelen in een jaar tijd.

 

Alibaba kondigde ook aan voor 4 miljard dollar aan eigen aandelen terug te kopen om de beurskoers op te krikken. In september vorig jaar tekende Alibaba nog voor de grootste beursgang ooit in New York, maar in de afgelopen maanden ging al bijna de helft van zijn beurswaarde in rook op. Ook nu werden de resultaten allesbehalve enthousiast onthaald door de beleggers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.