Alibaba ziet omzetgroei vertragen naar 'slechts' +28%

Alibaba ziet omzetgroei vertragen naar 'slechts' +28%

De Chinese internetreus Alibaba boekte in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar een omzetgroei van 28%, een pak minder dan de +45% uit het kwartaal voordien.

3,3 miljard euro omzet

Alibaba's omzet steeg in het afgelopen kwartaal van 15,8 miljard yuan naar 20,2 miljard yuan, omgerekend zo'n 3,3 miljard euro. De omzet uit mobiel verdrievoudigde zelfs: van 2,5 naar 8 miljard yuan (goed voor 55% van de inkomsten). Het aantal actieve mobiele gebruikers steeg dan ook enorm: Alibaba telde er in het voorbije kwartaal 307 miljoen, tegenover 188 miljoen een jaar eerder en 289 miljoen in het vorige kwartaal.

 

De nettowinst klokte af op 30,8 miljard yuan (omgerekend zo'n 4,3 miljard euro), tegenover 12,4 miljard yuan in dezelfde periode vorig jaar. Die forse toename met 148% is vooral te danken aan de verzelfstandiging van Alibaba Pictures.

 

Omzetgroei zwakt af

Toch kunnen de sterke prestaties niet verhullen dat Alibaba's omzetgroei vertraagt. Bij de vorige kwartaalresultaten presenteerde het concern nog een omzetgroei van 45%, dit keer blijft de groei beperkt tot 28%. Het totale aantal verhandelde goederen steeg dan wel met 34% op jaarbasis, het gaat wel om de laagste groei van de voorbije drie jaar.

 

Analisten schrijven de groeivertraging toe aan de verzadiging van de markt in de grotere Chinese steden. Daardoor zit er almaar minder rek op het aantal 'nieuwe' gebruikers: de aangroei is zelfs afgezwakt tot het niveau van drie jaar geleden. Alibaba telt nu alles samen 367 miljoen gebruikers, "slechts" 17 miljoen meer dan een kwartaal eerder. Daarnaast richt het concern zich ook meer op m-commerce (via smartphones en tablets), wat weegt op de reclame-inkomsten. Alibaba doet het dan wel weer prima in de zogeheten 'cloud-diensten': die zagen hun omzet verdubbelen in een jaar tijd.

 

Alibaba kondigde ook aan voor 4 miljard dollar aan eigen aandelen terug te kopen om de beurskoers op te krikken. In september vorig jaar tekende Alibaba nog voor de grootste beursgang ooit in New York, maar in de afgelopen maanden ging al bijna de helft van zijn beurswaarde in rook op. Ook nu werden de resultaten allesbehalve enthousiast onthaald door de beleggers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Back to top