Alibaba ziet omzetgroei vertragen naar 'slechts' +28% | RetailDetail

Alibaba ziet omzetgroei vertragen naar 'slechts' +28%

Alibaba ziet omzetgroei vertragen naar 'slechts' +28%

De Chinese internetreus Alibaba boekte in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar een omzetgroei van 28%, een pak minder dan de +45% uit het kwartaal voordien.

3,3 miljard euro omzet

Alibaba's omzet steeg in het afgelopen kwartaal van 15,8 miljard yuan naar 20,2 miljard yuan, omgerekend zo'n 3,3 miljard euro. De omzet uit mobiel verdrievoudigde zelfs: van 2,5 naar 8 miljard yuan (goed voor 55% van de inkomsten). Het aantal actieve mobiele gebruikers steeg dan ook enorm: Alibaba telde er in het voorbije kwartaal 307 miljoen, tegenover 188 miljoen een jaar eerder en 289 miljoen in het vorige kwartaal.

 

De nettowinst klokte af op 30,8 miljard yuan (omgerekend zo'n 4,3 miljard euro), tegenover 12,4 miljard yuan in dezelfde periode vorig jaar. Die forse toename met 148% is vooral te danken aan de verzelfstandiging van Alibaba Pictures.

 

Omzetgroei zwakt af

Toch kunnen de sterke prestaties niet verhullen dat Alibaba's omzetgroei vertraagt. Bij de vorige kwartaalresultaten presenteerde het concern nog een omzetgroei van 45%, dit keer blijft de groei beperkt tot 28%. Het totale aantal verhandelde goederen steeg dan wel met 34% op jaarbasis, het gaat wel om de laagste groei van de voorbije drie jaar.

 

Analisten schrijven de groeivertraging toe aan de verzadiging van de markt in de grotere Chinese steden. Daardoor zit er almaar minder rek op het aantal 'nieuwe' gebruikers: de aangroei is zelfs afgezwakt tot het niveau van drie jaar geleden. Alibaba telt nu alles samen 367 miljoen gebruikers, "slechts" 17 miljoen meer dan een kwartaal eerder. Daarnaast richt het concern zich ook meer op m-commerce (via smartphones en tablets), wat weegt op de reclame-inkomsten. Alibaba doet het dan wel weer prima in de zogeheten 'cloud-diensten': die zagen hun omzet verdubbelen in een jaar tijd.

 

Alibaba kondigde ook aan voor 4 miljard dollar aan eigen aandelen terug te kopen om de beurskoers op te krikken. In september vorig jaar tekende Alibaba nog voor de grootste beursgang ooit in New York, maar in de afgelopen maanden ging al bijna de helft van zijn beurswaarde in rook op. Ook nu werden de resultaten allesbehalve enthousiast onthaald door de beleggers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top