Amazon begint (fiscaal) leven te beteren | RetailDetail

Amazon begint (fiscaal) leven te beteren

Amazon begint (fiscaal) leven te beteren

Amazon is sinds 1 mei gestart met het boeken van omzet in afzonderlijke Europese landen in plaats van die door te sluizen naar Luxemburg om zo minder belastingen te moeten betalen. Die belastingafspraken waren de Europese Unie een doorn in het oog.

Groot-Brittannië, Duitsland, Italië en Spanje

Amazon is zijn belastingpraktijken in Europa aan het herzien: een woordvoerder vertelde Wall Street Journal dat de e-commercereus gestart is met "belastingafdracht per Europees land waar eerder belastingvoordelen werden genoten via een constructie met Luxemburg." Groot-Brittannië, Duitsland, Italië en Spanje zijn bij de eerste landen.

 

Amazon werkt naar eigen zeggen al twee jaar aan het nieuwe belastingsysteem. Toch moet gezegd dat de Europese Commissie sinds oktober 2014 de belastingdeals tussen Amazon en het Groothertogdom aan het uitpluizen is. Uit een document dat de Commissie begin dit jaar vrijgaf blijkt dat Luxemburg Amazon op deze manier onrechtmatige belastingvoordelen heeft gegeven en dat die onverenigbaar zijn met de regulering van de interne EU-markt.

 

De beslissing van Amazon om zijn belastingpraktijken in Europa te herzien, kan verregaande gevolgen hebben voor andere multinationals, want Europa onderzoekt ook soortgelijke deals tussen autobouwer Fiat en Italië, elektronicaconcern Apple en Ierland alsook koffieketen Starbucks en Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top