Amazon blijft populairste webshop van de Britten | RetailDetail

Amazon blijft populairste webshop van de Britten

Amazon blijft populairste webshop van de Britten
Amazon.co.uk is nog steeds de webshop die de Britten het meest bezoeken, zegt sectororganisatie Interactive Media in Retail Group. Apple klimt naar de tweede plaats op de Hot Shop List, vlak voor Argos.

Apple rukt op naar tweede stek

Al sinds de allereerste editie in 2006 staat Amazon UK telkens op één, maar Apple komt steeds dichterbij. Deze editie wipt de Amerikaanse retailreus van acht naar twee, en volgens Britse retailspecialisten wordt de Kerstperiode een strijd tussen Amazon en Apple.

 

"De lancering van de iPhone 4S heeft Apple het voorbije kwartaal vleugels gegeven", zegt marktonderzoeker James Murray. "Amazon UK en Apple zijn nu de twee grootste merken in onlineretail en ze gaan de komende kerstperiode zij aan zij de gadgetoorlog in, Amazon met zijn Kindle en Apple met zijn iPad. Volgens onze gegevens is de iPad de populairste van de twee, maar de lagere prijs van de Kindle zou de shoppers wel eens kunnen verleiden."

Fashionretailers zijn 'in'...

Very.co.uk (van 41 naar 22) en H&M (van 58 naar 43) zijn twee van de sterkste stijgers in de lijst, wat aangeeft dat de modewebshops een boomende sector zijn over het Kanaal. Next was zelfs de enige fashionretailer die achteruitging (van 3 naar 5), al is dat vooral omdat andere shops nog sterker stegen. Next blijft echter wel veruit de belangrijkste kledingretailer online in Groot-Brittannië.

 

Ook andere sectoren lieten onlinegroei optekenen. Ticketmaster was een van de snelste stijgers (van 36 naar 20) met een groei van liefst 37% het voorbije kwartaal, dankzij enkele bekende groepen die hun comebacktournee aankondigden. Speelgoedreus Toys"R"Us steeg ook 15 plekken en prijkt nu op plaats 48, dankzij een toegenomen interesse voor Lego.

Reissites zijn op de weg terug

De meeste reissites - zoals easyJet, Expedia, Ryanair, Lastminute.com, British Airways en Thomas Cook, daalden in het klassement, al is dat eerder een normaal verschijnsel na de piek tijdens de zomermaanden. Treinticketservice The train line had daar dan weer geen last van en wipt vrolijk de top-20 binnen.

 

Voor de webshops in het huis- en tuinsegment was het voorbije kwartaal ook niet goed: B&Q blijft staan op 18, Ikea zakt licht (van 31 naar 32) en Homebase zakt drie plaatsen tot 42.

Recordverkoop op til

De sectororganisatie is wel hoopvol gestemd over de Britse internetverkoop. "Onlineshopping staat sterker dan ooit en jaar na jaar zien we het aantal bezoekers van Britse webshops met 3% op jaarbasis groeien. Die trend zal zich ongetwijfeld doorzetten tijdens dé shoppingmaanden december en januari. We voorspellen dat de kerstperiode van 2011 een nieuw record zal breken. De Britten shopten in oktober van dit jaar zo'n 322 miljoen uur online en dit cijfer zal wellicht oplopen tot 350 miljoen uur tijdens de kerstshopping", aldus James Murray.

 

IMRG schat dat de Britten 3,72 miljard pond (ca. 4,3 miljard euro) online zullen spenderen tijdens de drukste weken van het jaar, namelijk die van 28 november en 5 december. "Te oordelen naar de sterkste stijgers in deze Hot Shops List zouden de fashion retailers wel eens de grootste winnaars kunnen worden."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.