Amazon boekt fors verlies

Amazon boekt fors verlies

Online warenhuis Amazon heeft in het tweede trimester van 2014 een nettoverlies geleden van 126 miljoen dollar (95 miljoen euro). Het gaat om het grootste kwartaalverlies sinds 2012, en voor het derde kwartaal wordt een nog groter verlies verwacht.

Omzet gaat bijna kwart hoger

Amazon kon over het tweede kwartaal nochtans uitpakken met goede commerciële resultaten: de omzet steeg in het tweede kwartaal met 23% tot 19,34 miljard dollar (14,5 miljard euro). De financiële resultaten volgden echter niet en leverden in het tweede kwartaal een operationeel verlies – exclusief financiële kosten en uitzonderlijke resultaten - van 15 miljoen dollar (11 miljoen euro). In dezelfde periode van 2013 was er nog een operationele winst van 79 miljoen dollar (60 miljoen dollar).

 

Het verlies wordt onder meer toegeschreven aan hoge afleveringskosten: Amazon heeft immers een programma waardoor klanten voor 99 dollar (73,5 euro) per jaar kunnen genieten van een aanbod aan e-boeken en streaming en tegelijk al hun bestellingen gratis aan huis zouden kunnen laten afleveren. Dit zou echter veel meer kosten dan verwacht: 20 miljoen mensen zouden er al op ingetekend hebben.

 

Voorts heeft Amazon zwaar geïnvesteerd in nieuwe projecten. Zo lanceerde het onder meer met Fire zijn eerste eigen telefoon.

 

Verlies loopt verder op

Voor het derde kwartaal verwacht topman Jeff Bezos een stijging van het operationeel verlies tot zo'n 410 miljoen dollar à 810 miljoen dollar (tussen 300 en 600 miljoen euro). Het bedrijf investeert immers verder in zijn logistieke operaties.

 

Ondanks de rode cijfers maakt Amazon dan ook niet meteen aanstalten om diep te snijden in de kosten. Topman Jeff Bezos zoekt de oplossing in verdere groei en is daarvoor op zoek naar nieuwe samenwerkingsverbanden. Voor het lopende kwartaal mikt Amazon op een verkoopcijfer van 19,7 miljard dollar à 21,5 miljard dollar (14,5 à 16,1 miljard dollar).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top