Amazon boekt fors verlies

Amazon boekt fors verlies

Online warenhuis Amazon heeft in het tweede trimester van 2014 een nettoverlies geleden van 126 miljoen dollar (95 miljoen euro). Het gaat om het grootste kwartaalverlies sinds 2012, en voor het derde kwartaal wordt een nog groter verlies verwacht.

Omzet gaat bijna kwart hoger

Amazon kon over het tweede kwartaal nochtans uitpakken met goede commerciële resultaten: de omzet steeg in het tweede kwartaal met 23% tot 19,34 miljard dollar (14,5 miljard euro). De financiële resultaten volgden echter niet en leverden in het tweede kwartaal een operationeel verlies – exclusief financiële kosten en uitzonderlijke resultaten - van 15 miljoen dollar (11 miljoen euro). In dezelfde periode van 2013 was er nog een operationele winst van 79 miljoen dollar (60 miljoen dollar).

 

Het verlies wordt onder meer toegeschreven aan hoge afleveringskosten: Amazon heeft immers een programma waardoor klanten voor 99 dollar (73,5 euro) per jaar kunnen genieten van een aanbod aan e-boeken en streaming en tegelijk al hun bestellingen gratis aan huis zouden kunnen laten afleveren. Dit zou echter veel meer kosten dan verwacht: 20 miljoen mensen zouden er al op ingetekend hebben.

 

Voorts heeft Amazon zwaar geïnvesteerd in nieuwe projecten. Zo lanceerde het onder meer met Fire zijn eerste eigen telefoon.

 

Verlies loopt verder op

Voor het derde kwartaal verwacht topman Jeff Bezos een stijging van het operationeel verlies tot zo'n 410 miljoen dollar à 810 miljoen dollar (tussen 300 en 600 miljoen euro). Het bedrijf investeert immers verder in zijn logistieke operaties.

 

Ondanks de rode cijfers maakt Amazon dan ook niet meteen aanstalten om diep te snijden in de kosten. Topman Jeff Bezos zoekt de oplossing in verdere groei en is daarvoor op zoek naar nieuwe samenwerkingsverbanden. Voor het lopende kwartaal mikt Amazon op een verkoopcijfer van 19,7 miljard dollar à 21,5 miljard dollar (14,5 à 16,1 miljard dollar).

Tags: