Amazon boekt fors verlies

Amazon boekt fors verlies

Online warenhuis Amazon heeft in het tweede trimester van 2014 een nettoverlies geleden van 126 miljoen dollar (95 miljoen euro). Het gaat om het grootste kwartaalverlies sinds 2012, en voor het derde kwartaal wordt een nog groter verlies verwacht.

Omzet gaat bijna kwart hoger

Amazon kon over het tweede kwartaal nochtans uitpakken met goede commerciële resultaten: de omzet steeg in het tweede kwartaal met 23% tot 19,34 miljard dollar (14,5 miljard euro). De financiële resultaten volgden echter niet en leverden in het tweede kwartaal een operationeel verlies – exclusief financiële kosten en uitzonderlijke resultaten - van 15 miljoen dollar (11 miljoen euro). In dezelfde periode van 2013 was er nog een operationele winst van 79 miljoen dollar (60 miljoen dollar).

 

Het verlies wordt onder meer toegeschreven aan hoge afleveringskosten: Amazon heeft immers een programma waardoor klanten voor 99 dollar (73,5 euro) per jaar kunnen genieten van een aanbod aan e-boeken en streaming en tegelijk al hun bestellingen gratis aan huis zouden kunnen laten afleveren. Dit zou echter veel meer kosten dan verwacht: 20 miljoen mensen zouden er al op ingetekend hebben.

 

Voorts heeft Amazon zwaar geïnvesteerd in nieuwe projecten. Zo lanceerde het onder meer met Fire zijn eerste eigen telefoon.

 

Verlies loopt verder op

Voor het derde kwartaal verwacht topman Jeff Bezos een stijging van het operationeel verlies tot zo'n 410 miljoen dollar à 810 miljoen dollar (tussen 300 en 600 miljoen euro). Het bedrijf investeert immers verder in zijn logistieke operaties.

 

Ondanks de rode cijfers maakt Amazon dan ook niet meteen aanstalten om diep te snijden in de kosten. Topman Jeff Bezos zoekt de oplossing in verdere groei en is daarvoor op zoek naar nieuwe samenwerkingsverbanden. Voor het lopende kwartaal mikt Amazon op een verkoopcijfer van 19,7 miljard dollar à 21,5 miljard dollar (14,5 à 16,1 miljard dollar).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top