Amazon boekt fors verlies | RetailDetail

Amazon boekt fors verlies

Amazon boekt fors verlies

Online warenhuis Amazon heeft in het tweede trimester van 2014 een nettoverlies geleden van 126 miljoen dollar (95 miljoen euro). Het gaat om het grootste kwartaalverlies sinds 2012, en voor het derde kwartaal wordt een nog groter verlies verwacht.

Omzet gaat bijna kwart hoger

Amazon kon over het tweede kwartaal nochtans uitpakken met goede commerciële resultaten: de omzet steeg in het tweede kwartaal met 23% tot 19,34 miljard dollar (14,5 miljard euro). De financiële resultaten volgden echter niet en leverden in het tweede kwartaal een operationeel verlies – exclusief financiële kosten en uitzonderlijke resultaten - van 15 miljoen dollar (11 miljoen euro). In dezelfde periode van 2013 was er nog een operationele winst van 79 miljoen dollar (60 miljoen dollar).

 

Het verlies wordt onder meer toegeschreven aan hoge afleveringskosten: Amazon heeft immers een programma waardoor klanten voor 99 dollar (73,5 euro) per jaar kunnen genieten van een aanbod aan e-boeken en streaming en tegelijk al hun bestellingen gratis aan huis zouden kunnen laten afleveren. Dit zou echter veel meer kosten dan verwacht: 20 miljoen mensen zouden er al op ingetekend hebben.

 

Voorts heeft Amazon zwaar geïnvesteerd in nieuwe projecten. Zo lanceerde het onder meer met Fire zijn eerste eigen telefoon.

 

Verlies loopt verder op

Voor het derde kwartaal verwacht topman Jeff Bezos een stijging van het operationeel verlies tot zo'n 410 miljoen dollar à 810 miljoen dollar (tussen 300 en 600 miljoen euro). Het bedrijf investeert immers verder in zijn logistieke operaties.

 

Ondanks de rode cijfers maakt Amazon dan ook niet meteen aanstalten om diep te snijden in de kosten. Topman Jeff Bezos zoekt de oplossing in verdere groei en is daarvoor op zoek naar nieuwe samenwerkingsverbanden. Voor het lopende kwartaal mikt Amazon op een verkoopcijfer van 19,7 miljard dollar à 21,5 miljard dollar (14,5 à 16,1 miljard dollar).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.