Amazon boekt onverwachte winst

Amazon boekt onverwachte winst

Het Amerikaanse Amazon heeft in het tweede kwartaal onverwacht winst gemaakt, terwijl ook de omzet met 20 procent de hoogte in ging. Het aandeel maakte dan ook een reuzesprong op de beurs en maakte Amazon meteen meer waard dan Walmart.

Meer waard dan Walmart

Amazon heeft laten weten dat het een winst heeft gemaakt van 92 miljoen dollar (84 miljoen euro), terwijl de online retailer een jaar geleden nog een verlies van 126 miljoen dollar (115 miljoen euro) moest laten optekenen. Analisten hadden nochtans ook voor dit kwartaal een verlies voorspeld.

 

De omzet ging sterker omhoog dan verwacht en steeg met 19,9% naar 23,18 miljard dollar (21 miljard euro). Dankzij de positieve resultaten schoot het aandeel van Amazon op de beurs met 18% de hoogte in en bracht de totale marktwaarde op 264 miljard dollar (240 miljard euro). Daarmee was Amazon plots meer waard dan Walmart, dat nu 234 miljard dollar (215 miljard euro) waard is.

 

Amazon zag tot het einde van vorig jaar de omzet elk kwartaal met ongeveer 20 procent stijgen, maar dat viel de laatste kwartalen terug tot ongeveer 15 procent. Daarom besloot het bedrijf meer reclame te maken en de investeringen op te voeren, wat nu duidelijk zijn vruchten afwerpt.

 

Marge tussen kosten en omzet

Amazon heeft nu winst gehaald in 8 van de laatste 12 kwartalen. Dat heeft het vooral te danken aan een grotere marge tussen het stijgen van de kosten en het stijgen van de omzet. Het voorbije kwartaal stegen de kosten met 17,4%, terwijl de omzet met 19,9% steeg: dat is het grootste verschil tussen die twee in meer dan drie jaar.

 

Voor het derde kwartaal voorspelt Amazon een omzet tussen 23,3 en 25,5 miljard dollar (21 en 23 miljard euro), terwijl analisten uitgaan van 23,9 miljard dollar (22 miljard euro). Een jaar eerder haalde Amazon in het derde kwartaal een omzet van 20,6 miljard dollar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top