Amazon en Flipkart strijden om Indiase webshopper met miljardeninvesteringen

Amazon en Flipkart strijden om Indiase webshopper met miljardeninvesteringen

Het gaat hard tegen hard in de Indiase e-commerce. Nadat Flipkart (de Indiase tegenhanger van Amazon) in een kapitaalronde een miljard dollar had opgehaald, kondigde het echte Amazon aan dat het liefst 2 miljard dollar investeert in India.

Flipkart versiert geld bij Belgische Sofina

Eén miljard dollar of zo'n 750 miljoen euro, dat is het recordbedrag (het hoogste ooit door een internetbedrijf in één keer) dat Flipkart deze week heeft opgehaald. Daarmee wil de Indiase e-commercegroep overnames doen en zijn personeelsbestand uitbreiden in zijn strijd met het Amerikaanse Amazon. Het geld komt van de bestaande aandeelhouders, bij wie de zakenbank Morgan Stanley en het Belgische investeringsfonds Sofina, de beursgenoteerde holding van de familie Boël.

 

De nieuwe kapitaalronde moet Flipkart, dat naar eigen zeggen maandelijks al 5 miljoen pakjes verzendt, klaarstomen voor de enorme groei van online winkelen in India. Het aantal internetgebruikers zou er groeien van 200 miljoen nu tot 500 miljoen tegen 2020.

 

Amazon meteen in tegenaanval

Amazon, Flipkarts grote voorbeeld én concurrent, is echter niet van plan om zich zomaar de kaas van het brood te laten eten. Nog geen dag na het nieuws over Flipkart liet 's werelds grootste online retailer weten een extra twee miljard dollar te investeren in India. Amazon wil met de investering "de snelle groei ondersteunen en de klant- en verkoopervaring in India verbeteren. We zien enorm veel potentieel in de Indiase economie en de groei van de e-commerce in India", aldus grote baas Jeff Bezos.

 

Amazon startte zijn activiteiten in India in juni 2013. De Indiase e-commerce zette volgens lokale media in 2013 circa 13 miljard dollar (net geen tien miljard euro) om en zou tegen 2020 naar verwachting groeien tot 50 à 70 miljard dollar (een 40 tot 50 miljard euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top