Amazon en Flipkart strijden om Indiase webshopper met miljardeninvesteringen | RetailDetail

Amazon en Flipkart strijden om Indiase webshopper met miljardeninvesteringen

Amazon en Flipkart strijden om Indiase webshopper met miljardeninvesteringen

Het gaat hard tegen hard in de Indiase e-commerce. Nadat Flipkart (de Indiase tegenhanger van Amazon) in een kapitaalronde een miljard dollar had opgehaald, kondigde het echte Amazon aan dat het liefst 2 miljard dollar investeert in India.

Flipkart versiert geld bij Belgische Sofina

Eén miljard dollar of zo'n 750 miljoen euro, dat is het recordbedrag (het hoogste ooit door een internetbedrijf in één keer) dat Flipkart deze week heeft opgehaald. Daarmee wil de Indiase e-commercegroep overnames doen en zijn personeelsbestand uitbreiden in zijn strijd met het Amerikaanse Amazon. Het geld komt van de bestaande aandeelhouders, bij wie de zakenbank Morgan Stanley en het Belgische investeringsfonds Sofina, de beursgenoteerde holding van de familie Boël.

 

De nieuwe kapitaalronde moet Flipkart, dat naar eigen zeggen maandelijks al 5 miljoen pakjes verzendt, klaarstomen voor de enorme groei van online winkelen in India. Het aantal internetgebruikers zou er groeien van 200 miljoen nu tot 500 miljoen tegen 2020.

 

Amazon meteen in tegenaanval

Amazon, Flipkarts grote voorbeeld én concurrent, is echter niet van plan om zich zomaar de kaas van het brood te laten eten. Nog geen dag na het nieuws over Flipkart liet 's werelds grootste online retailer weten een extra twee miljard dollar te investeren in India. Amazon wil met de investering "de snelle groei ondersteunen en de klant- en verkoopervaring in India verbeteren. We zien enorm veel potentieel in de Indiase economie en de groei van de e-commerce in India", aldus grote baas Jeff Bezos.

 

Amazon startte zijn activiteiten in India in juni 2013. De Indiase e-commerce zette volgens lokale media in 2013 circa 13 miljard dollar (net geen tien miljard euro) om en zou tegen 2020 naar verwachting groeien tot 50 à 70 miljard dollar (een 40 tot 50 miljard euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.