Amazon en Flipkart strijden om Indiase webshopper met miljardeninvesteringen

Amazon en Flipkart strijden om Indiase webshopper met miljardeninvesteringen

Het gaat hard tegen hard in de Indiase e-commerce. Nadat Flipkart (de Indiase tegenhanger van Amazon) in een kapitaalronde een miljard dollar had opgehaald, kondigde het echte Amazon aan dat het liefst 2 miljard dollar investeert in India.

Flipkart versiert geld bij Belgische Sofina

Eén miljard dollar of zo'n 750 miljoen euro, dat is het recordbedrag (het hoogste ooit door een internetbedrijf in één keer) dat Flipkart deze week heeft opgehaald. Daarmee wil de Indiase e-commercegroep overnames doen en zijn personeelsbestand uitbreiden in zijn strijd met het Amerikaanse Amazon. Het geld komt van de bestaande aandeelhouders, bij wie de zakenbank Morgan Stanley en het Belgische investeringsfonds Sofina, de beursgenoteerde holding van de familie Boël.

 

De nieuwe kapitaalronde moet Flipkart, dat naar eigen zeggen maandelijks al 5 miljoen pakjes verzendt, klaarstomen voor de enorme groei van online winkelen in India. Het aantal internetgebruikers zou er groeien van 200 miljoen nu tot 500 miljoen tegen 2020.

 

Amazon meteen in tegenaanval

Amazon, Flipkarts grote voorbeeld én concurrent, is echter niet van plan om zich zomaar de kaas van het brood te laten eten. Nog geen dag na het nieuws over Flipkart liet 's werelds grootste online retailer weten een extra twee miljard dollar te investeren in India. Amazon wil met de investering "de snelle groei ondersteunen en de klant- en verkoopervaring in India verbeteren. We zien enorm veel potentieel in de Indiase economie en de groei van de e-commerce in India", aldus grote baas Jeff Bezos.

 

Amazon startte zijn activiteiten in India in juni 2013. De Indiase e-commerce zette volgens lokale media in 2013 circa 13 miljard dollar (net geen tien miljard euro) om en zou tegen 2020 naar verwachting groeien tot 50 à 70 miljard dollar (een 40 tot 50 miljard euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top