Amazon en Twitter lanceren #AmazonBasket | RetailDetail

Amazon en Twitter lanceren #AmazonBasket

Amazon en Twitter lanceren #AmazonBasket

Amazon en Twitter gaan samenwerken: door accounts te verbinden kunnen consumenten winkelen op Amazon, zonder daarvoor Twitter te moeten verlaten. De dienst is voorlopig wel enkel beschikbaar in het Verenigd Koninkrijk en de VS (als #AmazonCart).

Interessant voor adverteerders

Het systeem zit bijzonder eenvoudig in elkaar: nadat je je beide accounts hebt verbonden op Twitter, kan je producten naar je winkelkarretje op Amazon sturen, zonder daarvoor Twitter te verlaten. Dat doe je door te antwoorden op tweets die een link van Amazon bevatten met #AmazonCart. Dat product wordt dan toegevoegd aan je winkelkarretje. De aankoop wordt wel niet onmiddellijk afgerond: je zal nog altijd eerst even langs Amazon moeten gaan om te betalen.

 

"We staan zeker open voor samenwerkingen met andere sociale netwerken", zei een woordvoerster van Amazon aan CNet. "Twitter is een goede omgeving voor onze klanten om productaanbevelingen van artiesten, experten, merken en vrienden te ontdekken." Volgens Amazon zou Twitter geen deel van de omzet krijgen van producten die via de hashtag worden verkocht.

 

Voor retailers is het systeem van #AmazonBasket zeker interessant en het is niet ondenkbaar dat adverteerders meer tweets met links naar Amazon gaan verzenden. Consumenten zijn dan misschien weer terughoudend, omdat hun tweets zichtbaar zijn voor de rest van de wereld en ze misschien niet zomaar hun aankopen vrij op het internet willen gooien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.