Amazon gaat drie distributiecentra bouwen in Polen

Amazon gaat drie distributiecentra bouwen in Polen

Terwijl Amazon en de Duitse vakbond Ver.di zwaar overhoop liggen over de arbeidsvoorwaarden in Duitsland, gaat de internetgigant drie nieuwe distributiecentra bouwen in Polen. Van daaruit zullen in eerste instantie vooral klanten van Amazon.de beleverd worden.

2.000 voltijdse krachten

Amazon heeft al meer dan twintig distributiecentra in Europa en heeft nu aangekondigd "honderden miljoenen euro's" te investeren in de bouw van drie nieuwe distributiecentra in Polen. Twee daarvan (bij Wrocław en bij Poznań) zouden in augustus 2014 de deuren moeten openen, het derde (eveneens bij Wrocław) midden 2015.

 

In elk van de nieuwe distributiecentra zullen 2.000 mensen voltijds aan de slag kunnen. Daar komen in piekperiodes wellicht nog tot 3.000 seizoensarbeiders per centrum bovenop, aldus 's werelds grootste internetwarenhuis.

 

Extra druk op de (Duitse) ketel?

Volgens de Poolse zakenkrant "Puls Biznesu" zou Amazon de vele werkonderbrekingen in Duitsland beu zijn en overwegen een deel van de activiteiten te verhuizen naar Oost-Europa. Amazon en vakbond Ver.di liggen al een hele tijd zwaar in de clinch.

 

De vakbond probeert Amazon er al maanden toe te brengen om de lonen van zijn 9.000 werknemers in Duitsland af te stellen op de lonen uit de distributiesector. Amazon weigert en argumenteert dat het om arbeid in logistieke centra gaat, die in Duitsland veel minder goed betaald wordt dan die in de distributie. Er werd al meermaals gestaakt en de vakbond heeft nog acties in het vooruitzicht gesteld, onder meer rond Kerstmis.

 

Toch benadrukt Amazon dat het niet van plan is om bestaande distributiecentra te sluiten. "Het gaat niet om een verhuizing van de Duitse distributiecentra naar het buitenland", zegt Amazon-manager Tim Collins, verantwoordelijk voor Europa. "Het doel is om de Europese activiteiten uit te bouwen."

 

Wel ontkent hij niet dat de Poolse distributiecentra in eerste instantie vooral klanten van Amazon.de zullen bedienen en in een latere fase klanten van alle Europese websites.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top