Amazon gaat fysieke winkel openen

Amazon gaat fysieke winkel openen

E-tailer Amazon wil in de eindejaarperiode een fysieke winkel openen in Manhattan. Het is de eerste fysieke winkel van Amazon in zijn twintigjarige bestaan en een manier om de eigen producten in de kijker te zetten.

Bij succes meer winkels

Klanten kunnen ook 's morgens een bestelling plaatsen op Amazon en die 's avonds afhalen in de winkel, maar het hoofddoel is de eigen Amazon-producten, zoals Kindle-tablets en Fire-smartphones, bekender te maken bij het grote publiek.

 

Als de winkel succesvol is, dan zal Amazon bekijken of het in de toekomst ook winkels kan openen in andere steden. Voorheen experimenteerde het bedrijf al met pop-ups in winkelcentra.

 

Risicovolle zet

Het uitbaten van eigen winkels houdt voor Amazon wel enkele risico's in: tot nu toe kon Amazon de kosten van een normaal retailbedrijf, zoals huur en winkelpersoneel nog vermijden. Die extra kosten kunnen mogelijk drukken op de winstmarge van Amazon, die nu al flinterdun is.

 

Amazon denkt al jaren aan het openen van eigen winkels en bekeek zelfs al mogelijke locaties in thuisstad Seattle. Eerder verkocht het ook al eigen tablets bij winkels van Target en Wal-Mart, maar die ketens zetten de verkoop stop, omdat de macht van Amazon te groot begon te worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba onthult zijn hightech winkel van de toekomst

24/11/2017

De geautomatiseerde supermarkten van Amazon Go zijn er nog niet of Alibaba heeft er al een antwoord op klaar. Alibaba presenteert Tmall Supermart, een supermarkt boordevol technologie: van virtuele paskamers tot gezichtsherkenning.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Back to top