Amazon gaat kruideniersdienst sterk uitbreiden

Amazon gaat kruideniersdienst sterk uitbreiden

Online retailer Amazon.com gaat AmazonFresh, zijn experiment waarbij het ook voedingswaren online verkoopt, gevoelig uitbreiden. Dit jaar nog zou het concept ook uitgeprobeerd worden in Los Angeles en San Francisco. In 2014 zouden daar nog twintig steden bijkomen, waarvan mogelijk een aantal buiten de VS.

Eerste expansie na testfase van vijf jaar

Amazon.com voert het experiment met voeding al vijf jaar in zijn thuisbasis Seattle. Daar kunnen inwoners online voedingswaren bestellen die nog dezelfde dag aan huis worden geleverd. In de stad is het onder de naam Amazon Tote eveens mogelijk vast wekelijks een boodschappenlijst te laten leveren met een zelf gekozen pakket van zowel verse als niet-verse producten.

 

In het huidige aanbod zitten onder meer zuivel, vlees, zeevruchten, alcohol en bereide maaltijden van een reeks lokale leveranciers. De producten worden aan huis geleverd door eigen koelwagens van het concern. Voor grote orders gebeurt dat gratis, voor kleinere worden vrachtkosten van 6 tot 7,5 euro aangerekend.

 

Volgens het persagentschap Reuters wil Amazon deze week nog aankondigen dat het de dienstverlening rond voeding ook gaat opzetten in Los Angeles. Later dit jaar zou dit nog eens worden herhaald voor San Francisco. Volgend jaar zouden er dan nog twintig steden extra bijkomen.

 

In Europa biedt Amazon vandaag al kruidenierswaren aan in het Verenigd Koninkrijk en in Duitsland, maar daar betreft het nog geen verse voeding en de levering gebeurt er dan ook nog via de traditionele kanalen. Bovendien is de dienst in het VK, twee jaar na lancering, nog steeds in "beta". Wel heeft Allan Lyall, Europees vicepresident voor Amazon, al laten ontvallen dat de resultaten van de kruideniersafdeling aan alle verwachtingen voldoen en de tak een sterke groei kent.

 

Amazon best geplaatst?

De traditionele warenhuizen houden het manoeuvre van Amazon.com nauwlettend in de gaten. De voedingsdistributie is immers traditioneel een verhaal van lage marges en zeker online is tot op heden er nog niemand echt in geslaagd een winstgevend businessmodel uit de grond te stampen.

 

Zo vraagt de levering van voedingswaren extra investeringen: niet alleen mag bij de levering aan huis de koudeketting niet worden gebroken, ook is het risico op derving door het beschadigen van goederen tijdens het transport of door het verstrijken van de versheidsdatum in de warenhuizen groot.

 

Als er echter één speler goed geplaatst is om een dergelijke risicovolle onderneming tot een goed einde te brengen, moet het wel Amazon zijn. Als non-foodretailer met een wereldwijd uitgebouwd logistiek systeem is de speler met name wellicht het best geplaatst om de service haalbaar én betaalbaar te maken.

 

Bovendien is Amazon er volgens retailspecialisten helemaal niet op uit om de verkoop van voedingswaren winstgevend te maken. Zoals Ahold nu ook met Bol.com betracht, geldt ook AmazonFresh voor Amazon als trekker om andere producten, met een hogere marge, te kunnen verkopen. Amazon.com hoopt de transporten van beide categorieën te kunnen bundelen en de frequente boodschappenleveringen als stok in de deur te gaan gebruiken om onestopshop voor de consument te worden.

 

 

- Johan Van Geyte en Pauline Neerman

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top