Amazon gaat kruideniersdienst sterk uitbreiden

Amazon gaat kruideniersdienst sterk uitbreiden

Online retailer Amazon.com gaat AmazonFresh, zijn experiment waarbij het ook voedingswaren online verkoopt, gevoelig uitbreiden. Dit jaar nog zou het concept ook uitgeprobeerd worden in Los Angeles en San Francisco. In 2014 zouden daar nog twintig steden bijkomen, waarvan mogelijk een aantal buiten de VS.

Eerste expansie na testfase van vijf jaar

Amazon.com voert het experiment met voeding al vijf jaar in zijn thuisbasis Seattle. Daar kunnen inwoners online voedingswaren bestellen die nog dezelfde dag aan huis worden geleverd. In de stad is het onder de naam Amazon Tote eveens mogelijk vast wekelijks een boodschappenlijst te laten leveren met een zelf gekozen pakket van zowel verse als niet-verse producten.

 

In het huidige aanbod zitten onder meer zuivel, vlees, zeevruchten, alcohol en bereide maaltijden van een reeks lokale leveranciers. De producten worden aan huis geleverd door eigen koelwagens van het concern. Voor grote orders gebeurt dat gratis, voor kleinere worden vrachtkosten van 6 tot 7,5 euro aangerekend.

 

Volgens het persagentschap Reuters wil Amazon deze week nog aankondigen dat het de dienstverlening rond voeding ook gaat opzetten in Los Angeles. Later dit jaar zou dit nog eens worden herhaald voor San Francisco. Volgend jaar zouden er dan nog twintig steden extra bijkomen.

 

In Europa biedt Amazon vandaag al kruidenierswaren aan in het Verenigd Koninkrijk en in Duitsland, maar daar betreft het nog geen verse voeding en de levering gebeurt er dan ook nog via de traditionele kanalen. Bovendien is de dienst in het VK, twee jaar na lancering, nog steeds in "beta". Wel heeft Allan Lyall, Europees vicepresident voor Amazon, al laten ontvallen dat de resultaten van de kruideniersafdeling aan alle verwachtingen voldoen en de tak een sterke groei kent.

 

Amazon best geplaatst?

De traditionele warenhuizen houden het manoeuvre van Amazon.com nauwlettend in de gaten. De voedingsdistributie is immers traditioneel een verhaal van lage marges en zeker online is tot op heden er nog niemand echt in geslaagd een winstgevend businessmodel uit de grond te stampen.

 

Zo vraagt de levering van voedingswaren extra investeringen: niet alleen mag bij de levering aan huis de koudeketting niet worden gebroken, ook is het risico op derving door het beschadigen van goederen tijdens het transport of door het verstrijken van de versheidsdatum in de warenhuizen groot.

 

Als er echter één speler goed geplaatst is om een dergelijke risicovolle onderneming tot een goed einde te brengen, moet het wel Amazon zijn. Als non-foodretailer met een wereldwijd uitgebouwd logistiek systeem is de speler met name wellicht het best geplaatst om de service haalbaar én betaalbaar te maken.

 

Bovendien is Amazon er volgens retailspecialisten helemaal niet op uit om de verkoop van voedingswaren winstgevend te maken. Zoals Ahold nu ook met Bol.com betracht, geldt ook AmazonFresh voor Amazon als trekker om andere producten, met een hogere marge, te kunnen verkopen. Amazon.com hoopt de transporten van beide categorieën te kunnen bundelen en de frequente boodschappenleveringen als stok in de deur te gaan gebruiken om onestopshop voor de consument te worden.

 

 

- Johan Van Geyte en Pauline Neerman

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top