Amazon gaat kruideniersdienst sterk uitbreiden | RetailDetail

Amazon gaat kruideniersdienst sterk uitbreiden

Amazon gaat kruideniersdienst sterk uitbreiden

Online retailer Amazon.com gaat AmazonFresh, zijn experiment waarbij het ook voedingswaren online verkoopt, gevoelig uitbreiden. Dit jaar nog zou het concept ook uitgeprobeerd worden in Los Angeles en San Francisco. In 2014 zouden daar nog twintig steden bijkomen, waarvan mogelijk een aantal buiten de VS.

Eerste expansie na testfase van vijf jaar

Amazon.com voert het experiment met voeding al vijf jaar in zijn thuisbasis Seattle. Daar kunnen inwoners online voedingswaren bestellen die nog dezelfde dag aan huis worden geleverd. In de stad is het onder de naam Amazon Tote eveens mogelijk vast wekelijks een boodschappenlijst te laten leveren met een zelf gekozen pakket van zowel verse als niet-verse producten.

 

In het huidige aanbod zitten onder meer zuivel, vlees, zeevruchten, alcohol en bereide maaltijden van een reeks lokale leveranciers. De producten worden aan huis geleverd door eigen koelwagens van het concern. Voor grote orders gebeurt dat gratis, voor kleinere worden vrachtkosten van 6 tot 7,5 euro aangerekend.

 

Volgens het persagentschap Reuters wil Amazon deze week nog aankondigen dat het de dienstverlening rond voeding ook gaat opzetten in Los Angeles. Later dit jaar zou dit nog eens worden herhaald voor San Francisco. Volgend jaar zouden er dan nog twintig steden extra bijkomen.

 

In Europa biedt Amazon vandaag al kruidenierswaren aan in het Verenigd Koninkrijk en in Duitsland, maar daar betreft het nog geen verse voeding en de levering gebeurt er dan ook nog via de traditionele kanalen. Bovendien is de dienst in het VK, twee jaar na lancering, nog steeds in "beta". Wel heeft Allan Lyall, Europees vicepresident voor Amazon, al laten ontvallen dat de resultaten van de kruideniersafdeling aan alle verwachtingen voldoen en de tak een sterke groei kent.

 

Amazon best geplaatst?

De traditionele warenhuizen houden het manoeuvre van Amazon.com nauwlettend in de gaten. De voedingsdistributie is immers traditioneel een verhaal van lage marges en zeker online is tot op heden er nog niemand echt in geslaagd een winstgevend businessmodel uit de grond te stampen.

 

Zo vraagt de levering van voedingswaren extra investeringen: niet alleen mag bij de levering aan huis de koudeketting niet worden gebroken, ook is het risico op derving door het beschadigen van goederen tijdens het transport of door het verstrijken van de versheidsdatum in de warenhuizen groot.

 

Als er echter één speler goed geplaatst is om een dergelijke risicovolle onderneming tot een goed einde te brengen, moet het wel Amazon zijn. Als non-foodretailer met een wereldwijd uitgebouwd logistiek systeem is de speler met name wellicht het best geplaatst om de service haalbaar én betaalbaar te maken.

 

Bovendien is Amazon er volgens retailspecialisten helemaal niet op uit om de verkoop van voedingswaren winstgevend te maken. Zoals Ahold nu ook met Bol.com betracht, geldt ook AmazonFresh voor Amazon als trekker om andere producten, met een hogere marge, te kunnen verkopen. Amazon.com hoopt de transporten van beide categorieën te kunnen bundelen en de frequente boodschappenleveringen als stok in de deur te gaan gebruiken om onestopshop voor de consument te worden.

 

 

- Johan Van Geyte en Pauline Neerman

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.