Amazon is grootste Europese e-tailer

Amazon is grootste Europese e-tailer

Het Amerikaanse Amazon.com is de grootste Europese e-tailer: de webreus neemt er 5,3% van alle aankopen die via het internet worden gedaan voor zijn rekening. Daarna volgen het Duitse Otto en verkoper van kantoorbenodigdheden Staples, zo blijkt uit de ‘Europe 500’-ranglijst van Internet Retailer.

Amazon met kop en schouders bovenuit

De totale Europese online markt werd vorig jaar volgens het Centre for Retail Research op 232,17 miljard euro geschat, 16% meer dan in 2011. De grootste 500 retailers trokken daarvan 93,64 miljard euro naar zich toe. Alleen al de grootste 100 waren goed voor een online omzet van 75 miljard euro.


Daarbij spant het Amerikaanse Amazon.com duidelijk de kroon: in 2012 sleet de e-tailer voor 12,36 miljard euro aan goederen via het net, wat goed was voor een marktaandeel van 5,3%. Vooral in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk doen de Amerikanen goede zaken.


Om dat te runnen, heeft het bedrijf een netwerk van 22 distributiecentra in Europa uitgebouwd. Ook opende Amazon vorig jaar specifieke sites voor Spanje en Italië. Bovendien werden eind 2012 nieuwe distributiecentra geopend in Spanje en Zuid-Frankrijk.


Europa nog vrij gefragmenteerd

De tweede in de rij is het Duitse Otto. Dat haalde vorig jaar een online omzet van 5,64 miljard euro, waarvan liefst 40% buiten thuisland Duitsland. Desalniettemin blijft de e-tailer nog op ruime afstand van Amazon.


Internet Retailer merkt wel belangrijke verschillen tussen de VS en Europa. Zo is de impact van lokale spelers in Europa nog een stuk groter, wegens de verschillende talen, de verschillende munteenheden en de verschillende winkelervaringen. Bijgevolg is de markt er ook meer gefragmenteerd.

 

De top 10 van Internet Retailer:

 

  1. Amazon.com (VS) 
  2. Otto (Duitsland)
  3. Staples (VS)
  4. Home Retail Group (VK)
  5. Tesco (VK)
  6. Apple (VS)
  7. CDiscount.com (Frankrijk)
  8. Tengelmann (Duitsland)
  9. Shop Direct Group (VK)
  10. Sainsbury's (VK)
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top