Amazon is grootste Europese e-tailer | RetailDetail

Amazon is grootste Europese e-tailer

Amazon is grootste Europese e-tailer

Het Amerikaanse Amazon.com is de grootste Europese e-tailer: de webreus neemt er 5,3% van alle aankopen die via het internet worden gedaan voor zijn rekening. Daarna volgen het Duitse Otto en verkoper van kantoorbenodigdheden Staples, zo blijkt uit de ‘Europe 500’-ranglijst van Internet Retailer.

Amazon met kop en schouders bovenuit

De totale Europese online markt werd vorig jaar volgens het Centre for Retail Research op 232,17 miljard euro geschat, 16% meer dan in 2011. De grootste 500 retailers trokken daarvan 93,64 miljard euro naar zich toe. Alleen al de grootste 100 waren goed voor een online omzet van 75 miljard euro.


Daarbij spant het Amerikaanse Amazon.com duidelijk de kroon: in 2012 sleet de e-tailer voor 12,36 miljard euro aan goederen via het net, wat goed was voor een marktaandeel van 5,3%. Vooral in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk doen de Amerikanen goede zaken.


Om dat te runnen, heeft het bedrijf een netwerk van 22 distributiecentra in Europa uitgebouwd. Ook opende Amazon vorig jaar specifieke sites voor Spanje en Italië. Bovendien werden eind 2012 nieuwe distributiecentra geopend in Spanje en Zuid-Frankrijk.


Europa nog vrij gefragmenteerd

De tweede in de rij is het Duitse Otto. Dat haalde vorig jaar een online omzet van 5,64 miljard euro, waarvan liefst 40% buiten thuisland Duitsland. Desalniettemin blijft de e-tailer nog op ruime afstand van Amazon.


Internet Retailer merkt wel belangrijke verschillen tussen de VS en Europa. Zo is de impact van lokale spelers in Europa nog een stuk groter, wegens de verschillende talen, de verschillende munteenheden en de verschillende winkelervaringen. Bijgevolg is de markt er ook meer gefragmenteerd.

 

De top 10 van Internet Retailer:

 

  1. Amazon.com (VS) 
  2. Otto (Duitsland)
  3. Staples (VS)
  4. Home Retail Group (VK)
  5. Tesco (VK)
  6. Apple (VS)
  7. CDiscount.com (Frankrijk)
  8. Tengelmann (Duitsland)
  9. Shop Direct Group (VK)
  10. Sainsbury's (VK)
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Back to top