Amazon heeft dispuut met Disney en uitgever

Amazon heeft dispuut met Disney en uitgever

Het dispuut tussen Amazon en uitgever Hachette blijft aanslepen. Ondertussen hebben ook de auteurs zich laten horen in een open brief aan de online retailreus: nu blijkt dat Amazon eenzelfde probleem heeft met Disney.

Auteurs mengen zich in debat

Amazon en Hachette liggen al langer overhoop, omdat Amazon grotere marges op de boeken van de uitgever wil en daarom om betere voorwaarden vroeg. De uitgeverij ging daar echter niet op in, waarna Amazon de prijzen van de boeken verhoogde en de levertijden verlengde, om zo de verkoop als het ware tot stilstand te brengen. Een aantal boeken worden zelfs gewoon niet meer verkocht.


Nu hebben bijna duizend schrijvers zich verenigd onder Authors United, met de doelstelling om de praktijken van Amazon te laten ophouden. Ze hebben een website opgericht en hebben een paginagrote advertentie genomen in de New York Times om de situatie aan te klagen. De schrijvers stellen duidelijk dat ze zich niet willen mengen in het prijsdebat, maar vragen om de strijd niet te voeren op de rug van de auteurs. Veel van de schrijvers die zich hebben aangesloten bij Authors United worden niet uitgegeven door Hachette.


Ook problemen met films

Ondertussen blijkt Amazon dezelfde weg op te gaan met Disney. Pre-orders voor dvd's en Blu-rays van bepaalde films van Disney zijn daarom stopgezet op Amazon. De films digitaal bestellen via Amazon Instant Video gaat echter nog wel.


Eerder deze zomer verdwenen bepaalde films van Warner Home Video ook plots van Amazon. Amazon heeft geen commentaar gegeven op de verdwijning, maar ook hier zou het druk willen uitoefenen om betere marges te bekomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top