Amazon-klant wordt nu ook pakjesbezorger | RetailDetail

Amazon-klant wordt nu ook pakjesbezorger

Amazon-klant wordt nu ook pakjesbezorger

De Amerikaanse e-commercereus Amazon wil steeds efficiëntere en goedkopere manieren vinden om zijn pakjes bij de klant te krijgen. Binnenkort zet het daar misschien wel u en ik voor in.

Uber voor pakjes

Het is The Wall Street Journal die met het nieuws komt dat de online winkel een app 'On my Way' aan het ontwikkelen is waardoor het, in sommige gevallen, particulieren zal betalen om pakjes af te leveren in plaats van de klassieke koerierdiensten en postbodes.

 

Hoe het werkt? Amazon zou samenwerken met lokale retailers in stedelijke omgevingen om de pakjes te stockeren. Dat kan door ruimte te huren of te werken op basis van een prijs per pakje. Gewone consumenten zouden dan pakjes kunnen oppikken als ze in de buurt zijn, en ze dan afleveren op het adres van degene die het heeft aangekocht. Op die manier kan Amazon de kost voor het verzenden van de pakjes, vorig jaar nog met 31% toegenomen, beter beheersen.

 

Het idee doet heel erg denken aan Uber, die na zijn particuliere taxidiensten ook al met een soortgelijke dienst uitpakt - tot nu toe echter zonder het verhoopte succes. Amazon volgt hiermee ook ideeën waarmee Google en eBay eveneens experimenteren. In 2013 overwoog zelfs Wal-Mart, grote fysieke concurrent van Amazon, al om klanten in te zetten om pakjes te verdelen. Vraag is dus waarom Amazon de dienst binnenshuis zou uitwerken, eerder dan met een bestaand initiatief de handen in elkaar te slaan. Bij Amazon geeft men (voorlopig) echter geen commentaar op het bericht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.