Amazon maakt opnieuw winst

Amazon maakt opnieuw winst

In het derde kwartaal van 2015 heeft de Amerikaanse online retailer Amazon opnieuw, verrassend genoeg, winst gemaakt. Het is al de derde keer in de voorbije vier kwartalen dat de online reus winst weet te maken.

Winstgevende cloud services

De omzet van Amazon steeg in het derde kwartaal naar goede gewoonte bijzonder sterk. Met een stijging van 23 procent kwam de omzet uit op 25,4 miljard dollar (22,9 miljard euro). Zonder de invloed van de sterke dollar zou de omzet zelfs met 30 procent gestegen zijn. Daarmee deed het ook beter dan de verwachtingen van analisten.


Op die omzet wist Amazon een winst van 73 miljoen dollar (65,7 miljoen euro) te maken. Een jaar eerder maakte Amazon nog een verlies van 437 miljoen dollar (393,3 miljoen euro). De winst is te danken aan de sterke cijfers van de 'cloud services' van Amazon: die divisie haalde een winst van maar liefst een half miljard dollar (450 miljoen euro) op. Dat is vijf keer meer dan een kwartaal eerder en een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode in het jaar voordien.


Daarnaast doet ook de retailverkoop het goed. Zo steeg het aantal klanten in het voorbije kwartaal met 17 procent naar 294 miljoen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top