Amazon nog steeds grootste online retailer in Europa | RetailDetail

Amazon nog steeds grootste online retailer in Europa

Amazon nog steeds grootste online retailer in Europa

Amazon is nog steeds de grootste online retailer in Europa. Op de lijst die Internet Retailer jaarlijks samenstelt, behoudt de e-tailer zijn koppositie ten opzichte van vorig jaar, al groeit de concurrentie wel sneller.

Concurrentie Amazon groeit sneller

Internet Retailer berekende dat de 500 grootste online retailers in Europa samen goed waren voor 155,23 miljard dollar (113,76 miljard euro) omzet in 2013. Dat is zeventien procent meer dan in 2012. Amazon blijft daarbij de grootste online retailer en zag zijn omzet met 17 procent groeien. Ook de nummer twee is gelijk gebleven met de Duitse Otto Group, waar de omzet 8 procent steeg. Tesco vervolledigt de top drie en maakt dankzij een groei van 23 procent een sprong van op plaats vijf.

 

Andere opvallende groeiers in de top tien zijn Groupe Casino, dat de online omzet met 86 procent zag groeien en zo van 7 naar 5 stijgt, en Zalando dat de omzet met 53 procent zag groeien en zo een sprong maakt van plaats 15 naar plaats 9.

 

Steeds meer over de grens

Internet Retailer merkt ook op dat steeds meer Europese retailers de groei buiten hun eigen land vinden. In de top 500 staan immers 27 online retailers die in drie of meer landen een plaatselijke website hebben. Hun omzet steeg het afgelopen jaar met meer dan 29 procent, vergeleken met de groei van 17 procent van de hele top 500.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top