Amazon probeert grote modehuizen te lijmen | RetailDetail

Amazon probeert grote modehuizen te lijmen

Amazon probeert grote modehuizen te lijmen

De Amerikaanse webverkoper Amazon probeert enkele belangrijke modehuizen als Abercrombie & Fitch, Ralph Lauren, Lord & Taylor en J. Crew te verleiden tot een deal. Zo wil het data en meer premium-klanten ronselen.

Link naar eigen website

Bij de deal zou Amazon op zijn website een link leggen naar de online winkel van de betrokken modeketens. Het zou dus zelf geen producten van de mogelijke partners in het eigen gamma opnemen.


Het voordeel van de internetgigant zou dan bestaan uit het verzamelen van informatie over de verkopen, schrijft het financieel persagentschap Reuters op basis van bronnen die vertrouwd zijn met de besprekingen. Een tiental ketens zou bij die gesprekken betrokken zijn.

 

Hoewel de doorverwijzing naar hun sites voor bijkomende verkopen kunnen zorgen, staan de modehuizen niet te springen. Ze zien het aanbod van Amazon als een pact met de duivel: de internetverkoper, die al over gegevens van meer dan 240 miljoen klanten beschikt, heeft zich immers al bereid getoond om geld te verliezen aan nieuwe initiatieven, zolang het de macht online retailreus maar vergroot.

 

Extra aanbod voor Prime-klanten

Het project zou deze zomer van start gaan. Amazon zou daarbij zelfs een gratis verzending naar zijn Prime-klanten, die een jaarlijkse bijdrage van 79 dollar (57 euro) betalen, aanbieden.

 

De samenwerking zou ook het aanbod van Amazon helpen vervolledigen. Bovendien kan het een hulp zijn indien het bedrijf de jaarbijdrage voor zijn Prime-klanten zou willen verhogen en dus zowel extra klanten in de hogere segmenten moet zien aan te trekken als de huidige klanten nog meer 'waar voor hun geld' moet kunnen bieden. Het concern telt meer dan 20 miljoen van dergelijke bijdragebetalers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.