Amazon richt blik op Spaanse fashion

Amazon richt blik op Spaanse fashion

Sinds 21 mei heeft Amazon ook in Spanje een online kledingafdeling. Zo wil het binnen afzienbare tijd een groot stuk van de modemarkt veroveren, nadat het in 2011 al lanceerde in Spanje.

Inditex grootste concurrent

De kledingafdeling telt ongeveer 700.000 items van 2.000 labels. Daarmee wil Amazon een deel van de online modemarkt in Spanje te pakken krijgen. Die is jaarlijks goed voor een omzet van ongeveer 300 miljoen euro. Momenteel zijn de grote spelers er Inditex (bekend, van onder andere Zara) met een omzet van 82 miljoen euro vorig jaar en Privalia, dat een gelijkaardige omzet draaide. De toetreding van Amazon op die markt kan het beeld flink door elkaar schudden.

 

Amazon is sinds zijn start in Spanje al flink gegroeid en heeft momenteel zes miljoen gebruikers in het land. Daarnaast heeft het ook een flinke voorsprong op zijn concurrenten op vlak van logistiek, met een distributiecentrum van 3.000 vierkante meter in Madrid en deals met meer dan 1.200 handelaars, waar klanten hun bestelde pakjes kunnen komen ophalen.

 

Winkelervaring belangrijkst

"Spanje is momenteel een interessante markt voor online fashion retail", zegt Diego Galván van GBS Finanzas aan de Spaanse krant El Pais. "Spanjaarden zijn niet meer bang om online te kopen en er is dus een groot potentieel. [...] Het succes van Amazon zal meer afhangen van de winkelbeleving dan van het aantal producten. [...] Uiteindelijk zal het gemak waarmee ze producten kunnen retourneren of de snelheid van levering ervoor zorgen dat Amazon zich kan differentiëren."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top