Amazon richt blik op Spaanse fashion

Amazon richt blik op Spaanse fashion

Sinds 21 mei heeft Amazon ook in Spanje een online kledingafdeling. Zo wil het binnen afzienbare tijd een groot stuk van de modemarkt veroveren, nadat het in 2011 al lanceerde in Spanje.

Inditex grootste concurrent

De kledingafdeling telt ongeveer 700.000 items van 2.000 labels. Daarmee wil Amazon een deel van de online modemarkt in Spanje te pakken krijgen. Die is jaarlijks goed voor een omzet van ongeveer 300 miljoen euro. Momenteel zijn de grote spelers er Inditex (bekend, van onder andere Zara) met een omzet van 82 miljoen euro vorig jaar en Privalia, dat een gelijkaardige omzet draaide. De toetreding van Amazon op die markt kan het beeld flink door elkaar schudden.

 

Amazon is sinds zijn start in Spanje al flink gegroeid en heeft momenteel zes miljoen gebruikers in het land. Daarnaast heeft het ook een flinke voorsprong op zijn concurrenten op vlak van logistiek, met een distributiecentrum van 3.000 vierkante meter in Madrid en deals met meer dan 1.200 handelaars, waar klanten hun bestelde pakjes kunnen komen ophalen.

 

Winkelervaring belangrijkst

"Spanje is momenteel een interessante markt voor online fashion retail", zegt Diego Galván van GBS Finanzas aan de Spaanse krant El Pais. "Spanjaarden zijn niet meer bang om online te kopen en er is dus een groot potentieel. [...] Het succes van Amazon zal meer afhangen van de winkelbeleving dan van het aantal producten. [...] Uiteindelijk zal het gemak waarmee ze producten kunnen retourneren of de snelheid van levering ervoor zorgen dat Amazon zich kan differentiëren."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Storesquare mikt op 1 miljoen bezoekers

21/08/2017

Sinds de start in februari 2016 is Storesquare uitgegroeid tot de grootste Vlaamse start-up in e-commerce. Met een nieuwe look & feel, een aangepaste prijsstructuur en doorgedreven data-analytics zet het bedrijf nieuwe stappen. 

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top