Amazon richt blik op Spaanse fashion

Amazon richt blik op Spaanse fashion

Sinds 21 mei heeft Amazon ook in Spanje een online kledingafdeling. Zo wil het binnen afzienbare tijd een groot stuk van de modemarkt veroveren, nadat het in 2011 al lanceerde in Spanje.

Inditex grootste concurrent

De kledingafdeling telt ongeveer 700.000 items van 2.000 labels. Daarmee wil Amazon een deel van de online modemarkt in Spanje te pakken krijgen. Die is jaarlijks goed voor een omzet van ongeveer 300 miljoen euro. Momenteel zijn de grote spelers er Inditex (bekend, van onder andere Zara) met een omzet van 82 miljoen euro vorig jaar en Privalia, dat een gelijkaardige omzet draaide. De toetreding van Amazon op die markt kan het beeld flink door elkaar schudden.

 

Amazon is sinds zijn start in Spanje al flink gegroeid en heeft momenteel zes miljoen gebruikers in het land. Daarnaast heeft het ook een flinke voorsprong op zijn concurrenten op vlak van logistiek, met een distributiecentrum van 3.000 vierkante meter in Madrid en deals met meer dan 1.200 handelaars, waar klanten hun bestelde pakjes kunnen komen ophalen.

 

Winkelervaring belangrijkst

"Spanje is momenteel een interessante markt voor online fashion retail", zegt Diego Galván van GBS Finanzas aan de Spaanse krant El Pais. "Spanjaarden zijn niet meer bang om online te kopen en er is dus een groot potentieel. [...] Het succes van Amazon zal meer afhangen van de winkelbeleving dan van het aantal producten. [...] Uiteindelijk zal het gemak waarmee ze producten kunnen retourneren of de snelheid van levering ervoor zorgen dat Amazon zich kan differentiëren."

Tags: