Amazon richt blik op Spaanse fashion | RetailDetail

Amazon richt blik op Spaanse fashion

Amazon richt blik op Spaanse fashion

Sinds 21 mei heeft Amazon ook in Spanje een online kledingafdeling. Zo wil het binnen afzienbare tijd een groot stuk van de modemarkt veroveren, nadat het in 2011 al lanceerde in Spanje.

Inditex grootste concurrent

De kledingafdeling telt ongeveer 700.000 items van 2.000 labels. Daarmee wil Amazon een deel van de online modemarkt in Spanje te pakken krijgen. Die is jaarlijks goed voor een omzet van ongeveer 300 miljoen euro. Momenteel zijn de grote spelers er Inditex (bekend, van onder andere Zara) met een omzet van 82 miljoen euro vorig jaar en Privalia, dat een gelijkaardige omzet draaide. De toetreding van Amazon op die markt kan het beeld flink door elkaar schudden.

 

Amazon is sinds zijn start in Spanje al flink gegroeid en heeft momenteel zes miljoen gebruikers in het land. Daarnaast heeft het ook een flinke voorsprong op zijn concurrenten op vlak van logistiek, met een distributiecentrum van 3.000 vierkante meter in Madrid en deals met meer dan 1.200 handelaars, waar klanten hun bestelde pakjes kunnen komen ophalen.

 

Winkelervaring belangrijkst

"Spanje is momenteel een interessante markt voor online fashion retail", zegt Diego Galván van GBS Finanzas aan de Spaanse krant El Pais. "Spanjaarden zijn niet meer bang om online te kopen en er is dus een groot potentieel. [...] Het succes van Amazon zal meer afhangen van de winkelbeleving dan van het aantal producten. [...] Uiteindelijk zal het gemak waarmee ze producten kunnen retourneren of de snelheid van levering ervoor zorgen dat Amazon zich kan differentiëren."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.