Amazon sluit platform voor webwinkels

Amazon sluit platform voor webwinkels

Het Amerikaanse Amazon gaat volgend jaar zijn platform voor webwinkels sluiten. Het startte die hostingdienst in 2010 op, maar gaat nu op zoek naar andere oplossingen voor de aangesloten webwinkels.

Kritiek

De dienst werd enkele jaren geleden opgericht door Amazon om kleinere retailers de kans te geven om voor een relatief klein bedrag snel een webwinkel op te starten. Ze betalen daarvoor 79 dollar per maand en 2 procent van de transactiekosten.

 

De dienst werd echter geen groot succes en een aantal retailers hebben de overstap gemaakt naar de concurrentie. Grootste punt van kritiek is dat alle winkels onder de hoofding van Amazon worden geplaatst en zo dus geen enkele vorm van zelfstandigheid uitstralen. Ook zouden de webwinkels niet over voldoende functionaliteiten beschikken.

 

Amazon heeft nog niet officieel gereageerd op het nieuws, maar aangesloten retailers zijn wel al op de hoogte gebracht van de verandering. Het einde voor het platform zou gepland staan voor juli 2016.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top