Amazon steunt op robotica, maar kan momenteel nog niet zonder mensen

Amazon steunt op robotica, maar kan momenteel nog niet zonder mensen

De Amerikaanse online retailer Amazon is één van de grootste aanhangers van automatisering in zijn warenhuizen, maar het is tevens één van de grootste werkgevers in de Verenigde Staten en daar lijkt momenteel nog geen verandering in te komen.

Nood aan menselijke ervaring

Amazon gebruikt al ongeveer 30.000 robots in zijn warenhuizen om allerhande taken uit te voeren, maar heeft ook meer dan 230.000 werknemers in dienst. Die laatste dienen vooral om taken uit te voeren die nog niet door robots kunnen worden gedaan omdat ze verfijndere handelingen vragen of beroep doen op de ervaring van de werknemers om de juiste beslissingen te nemen. Nog een groot probleem voor robots is dat ze nog niet goed genoeg om kunnen met een ongeorganiseerde omgeving: hoe minder structuur er aanwezig is, hoe meer nood er is aan een gewone werknemer die de juiste beslissingen kan nemen.

 

Bovendien is Amazon ondanks het inzetten van een flinke robotwerkkracht nog steeds niet zo efficiënt als bepaalde andere bedrijven waar alles nog gewoon met de hand wordt gedaan. Zo haalt Costco Wholesale veel meer omzet per werknemer dan Amazon. Daarbij wordt wel geen rekening gehouden met de omzet die wordt gegenereerd door third-party verkopers, maar ook die hebben heel wat werknemers in dienst. Bovendien is Amazon ook afhankelijk van logistieke bedrijven, daar waar Costco dat soort zaken gewoon door hun klanten laten doen.

 

Onderzoekers zijn natuurlijk sterk bezig met het ontwikkelen van nieuwe robots die dat soort taken wel kunnen uitvoeren en Amazon is één van de drijvende krachten achter die onderzoeken. Het heeft dan ook een eigen roboticadivisie waar steeds nieuwe ontwikkelingen plaatsvinden en het schrijft wedstrijden uit die innovatieve uitvindingen bekronen. Voorlopig lijkt het er echter op dat de menselijke inbreng bij Amazon niet snel zal verdwijnen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Back to top