Amazon steunt op robotica, maar kan momenteel nog niet zonder mensen

Amazon steunt op robotica, maar kan momenteel nog niet zonder mensen

De Amerikaanse online retailer Amazon is één van de grootste aanhangers van automatisering in zijn warenhuizen, maar het is tevens één van de grootste werkgevers in de Verenigde Staten en daar lijkt momenteel nog geen verandering in te komen.

Nood aan menselijke ervaring

Amazon gebruikt al ongeveer 30.000 robots in zijn warenhuizen om allerhande taken uit te voeren, maar heeft ook meer dan 230.000 werknemers in dienst. Die laatste dienen vooral om taken uit te voeren die nog niet door robots kunnen worden gedaan omdat ze verfijndere handelingen vragen of beroep doen op de ervaring van de werknemers om de juiste beslissingen te nemen. Nog een groot probleem voor robots is dat ze nog niet goed genoeg om kunnen met een ongeorganiseerde omgeving: hoe minder structuur er aanwezig is, hoe meer nood er is aan een gewone werknemer die de juiste beslissingen kan nemen.

 

Bovendien is Amazon ondanks het inzetten van een flinke robotwerkkracht nog steeds niet zo efficiënt als bepaalde andere bedrijven waar alles nog gewoon met de hand wordt gedaan. Zo haalt Costco Wholesale veel meer omzet per werknemer dan Amazon. Daarbij wordt wel geen rekening gehouden met de omzet die wordt gegenereerd door third-party verkopers, maar ook die hebben heel wat werknemers in dienst. Bovendien is Amazon ook afhankelijk van logistieke bedrijven, daar waar Costco dat soort zaken gewoon door hun klanten laten doen.

 

Onderzoekers zijn natuurlijk sterk bezig met het ontwikkelen van nieuwe robots die dat soort taken wel kunnen uitvoeren en Amazon is één van de drijvende krachten achter die onderzoeken. Het heeft dan ook een eigen roboticadivisie waar steeds nieuwe ontwikkelingen plaatsvinden en het schrijft wedstrijden uit die innovatieve uitvindingen bekronen. Voorlopig lijkt het er echter op dat de menselijke inbreng bij Amazon niet snel zal verdwijnen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Singles' Day schudt wereldwijd de retailkalender op, ook hier

14/11/2017

Opzij kerstomzet, Singles' Day is – met verpletterende voorsprong – de grootste winkelfeestdag geworden. Alibaba boekte op zijn eentje liefst 22 miljard euro omzet in slechts 24 uur en ook Bol.com genoot mee. Gaan we naar een nieuwe retailkalender?

Zo kunnen e-tailers Amazon Prime toch verslaan

13/11/2017

Volgens marktonderzoeker SmarterHQ is de band die consumenten hebben met Amazon Prime flinterdun en zouden ze hun abonnement snel achterwege laten als de voordelen te klein worden. Dat moet perspectieven openen voor concurrenten...

Filet Pur: Het gele gevaar is daar!

10/11/2017

Verschillende gevalletjes van grensoverschrijdend gedrag kenmerkten de afgelopen FMCG-week. De Belgische retailmarkt dreigt helemaal bezet gebied te worden. Maar of RetailDetail Food zich in nu de loopgraven zal terugtrekken?

Back to top