Amazon steunt op robotica, maar kan momenteel nog niet zonder mensen | RetailDetail

Amazon steunt op robotica, maar kan momenteel nog niet zonder mensen

Amazon steunt op robotica, maar kan momenteel nog niet zonder mensen

De Amerikaanse online retailer Amazon is één van de grootste aanhangers van automatisering in zijn warenhuizen, maar het is tevens één van de grootste werkgevers in de Verenigde Staten en daar lijkt momenteel nog geen verandering in te komen.

Nood aan menselijke ervaring

Amazon gebruikt al ongeveer 30.000 robots in zijn warenhuizen om allerhande taken uit te voeren, maar heeft ook meer dan 230.000 werknemers in dienst. Die laatste dienen vooral om taken uit te voeren die nog niet door robots kunnen worden gedaan omdat ze verfijndere handelingen vragen of beroep doen op de ervaring van de werknemers om de juiste beslissingen te nemen. Nog een groot probleem voor robots is dat ze nog niet goed genoeg om kunnen met een ongeorganiseerde omgeving: hoe minder structuur er aanwezig is, hoe meer nood er is aan een gewone werknemer die de juiste beslissingen kan nemen.

 

Bovendien is Amazon ondanks het inzetten van een flinke robotwerkkracht nog steeds niet zo efficiënt als bepaalde andere bedrijven waar alles nog gewoon met de hand wordt gedaan. Zo haalt Costco Wholesale veel meer omzet per werknemer dan Amazon. Daarbij wordt wel geen rekening gehouden met de omzet die wordt gegenereerd door third-party verkopers, maar ook die hebben heel wat werknemers in dienst. Bovendien is Amazon ook afhankelijk van logistieke bedrijven, daar waar Costco dat soort zaken gewoon door hun klanten laten doen.

 

Onderzoekers zijn natuurlijk sterk bezig met het ontwikkelen van nieuwe robots die dat soort taken wel kunnen uitvoeren en Amazon is één van de drijvende krachten achter die onderzoeken. Het heeft dan ook een eigen roboticadivisie waar steeds nieuwe ontwikkelingen plaatsvinden en het schrijft wedstrijden uit die innovatieve uitvindingen bekronen. Voorlopig lijkt het er echter op dat de menselijke inbreng bij Amazon niet snel zal verdwijnen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?

Hoe Amazon ons koopgedrag beïnvloedt

05/06/2018

Liefst 40% van de Belgen winkelt tegenwoordig al bij Amazon en 27% van hen start naar eigen zeggen zijn online zoektocht steevast op de Amazon-website. Toch blijft de fysieke winkel een essentieel verkoopkanaal.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.