Amazon-uitdager Jet.com van start in VS | RetailDetail

Amazon-uitdager Jet.com van start in VS

Amazon-uitdager Jet.com van start in VS

Online warenhuis Jet.com is vanaf vandaag beschikbaar voor Amerikaanse klanten. De webwinkel heeft als doel om Amazon het vuur aan de schenen te leggen en wil tegen 2020 een omzet van 20 miljard dollar (18 miljard euro) halen.

Lage prijzen en grote verliezen

Wie wil winkelen op Jet.com moet een jaarlijks lidmaatschap betalen van vijftig dollar, maar in ruil kan de klant producten kopen tegen prijzen die lager moeten liggen dan bij Amazon. Vorige week, nog voor de officiële start, hadden ongeveer 100.000 mensen zich al ingeschreven voor een proefperiode. Tegen 2020 wil Jet maar liefst 15 miljoen betalende abonnees, goed voor een bedrag van 750 miljoen dollar (700 miljoen euro).

 

Naar verwachting zal Jet.com de eerste jaren flinke verliezen maken, door marketingkosten en om de lage prijzen te kunnen hanteren. Toch heeft het voor de lancering 225 miljoen dollar (200 miljoen euro) aan kapitaal kunnen genereren en is het al op 600 miljoen dollar (550 miljoen euro) gewaardeerd. Momenteel lopen er gesprekken voor nog meer investeringen, die de waardering kunnen laten oplopen tot maar liefst 3 miljard dollar (2,75 miljard euro).

 

Klanten weglokken bij Amazon

Jet.com moet momenteel nog heel wat producten aankopen via andere retailers, waar de prijzen vaak hoger zijn dan diegene die op de website worden gevraagd. Daar maakt het bedrijf daar nu flink wat verlies op, want producten die het niet zelf of via partners kan aankopen, worden gewoon ergens anders gekocht door werknemers van Jet.Com, die ze daarna aan een lagere prijs verkopen aan de eigen klant. Deze zogenaamde conciërgedienst is momenteel de grootste verliespost voor Jet.com.

 

Het doel van de dure dienst is om zo veel mogelijk klanten weg te lokken van concurrenten als Amazon. Later moeten de verliezen op die producten sterk teruggedrongen kunnen worden door met meer partners te gaan samenwerken. Bij de start heeft Jet al enkele honderden partners, maar het bedrijf wil zo snel mogelijk naar 2.000 partners gaan. Daardoor moet in de toekomst het gebruik van de conciërgedienst herleid worden tot een minimum. Tot dan zal de enige inkomst van het bedrijf de lidmaatschappen van de klanten zijn, al zal dat de eerste zes maanden echter vrijwel nul zijn aangezien iedereen de dienst een tijd gratis mag uitproberen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.