Amazon-uitdager Jet.com van start in VS

Amazon-uitdager Jet.com van start in VS

Online warenhuis Jet.com is vanaf vandaag beschikbaar voor Amerikaanse klanten. De webwinkel heeft als doel om Amazon het vuur aan de schenen te leggen en wil tegen 2020 een omzet van 20 miljard dollar (18 miljard euro) halen.

Lage prijzen en grote verliezen

Wie wil winkelen op Jet.com moet een jaarlijks lidmaatschap betalen van vijftig dollar, maar in ruil kan de klant producten kopen tegen prijzen die lager moeten liggen dan bij Amazon. Vorige week, nog voor de officiële start, hadden ongeveer 100.000 mensen zich al ingeschreven voor een proefperiode. Tegen 2020 wil Jet maar liefst 15 miljoen betalende abonnees, goed voor een bedrag van 750 miljoen dollar (700 miljoen euro).

 

Naar verwachting zal Jet.com de eerste jaren flinke verliezen maken, door marketingkosten en om de lage prijzen te kunnen hanteren. Toch heeft het voor de lancering 225 miljoen dollar (200 miljoen euro) aan kapitaal kunnen genereren en is het al op 600 miljoen dollar (550 miljoen euro) gewaardeerd. Momenteel lopen er gesprekken voor nog meer investeringen, die de waardering kunnen laten oplopen tot maar liefst 3 miljard dollar (2,75 miljard euro).

 

Klanten weglokken bij Amazon

Jet.com moet momenteel nog heel wat producten aankopen via andere retailers, waar de prijzen vaak hoger zijn dan diegene die op de website worden gevraagd. Daar maakt het bedrijf daar nu flink wat verlies op, want producten die het niet zelf of via partners kan aankopen, worden gewoon ergens anders gekocht door werknemers van Jet.Com, die ze daarna aan een lagere prijs verkopen aan de eigen klant. Deze zogenaamde conciërgedienst is momenteel de grootste verliespost voor Jet.com.

 

Het doel van de dure dienst is om zo veel mogelijk klanten weg te lokken van concurrenten als Amazon. Later moeten de verliezen op die producten sterk teruggedrongen kunnen worden door met meer partners te gaan samenwerken. Bij de start heeft Jet al enkele honderden partners, maar het bedrijf wil zo snel mogelijk naar 2.000 partners gaan. Daardoor moet in de toekomst het gebruik van de conciërgedienst herleid worden tot een minimum. Tot dan zal de enige inkomst van het bedrijf de lidmaatschappen van de klanten zijn, al zal dat de eerste zes maanden echter vrijwel nul zijn aangezien iedereen de dienst een tijd gratis mag uitproberen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top