Amazon-uitdager Jet.com van start in VS

Amazon-uitdager Jet.com van start in VS

Online warenhuis Jet.com is vanaf vandaag beschikbaar voor Amerikaanse klanten. De webwinkel heeft als doel om Amazon het vuur aan de schenen te leggen en wil tegen 2020 een omzet van 20 miljard dollar (18 miljard euro) halen.

Lage prijzen en grote verliezen

Wie wil winkelen op Jet.com moet een jaarlijks lidmaatschap betalen van vijftig dollar, maar in ruil kan de klant producten kopen tegen prijzen die lager moeten liggen dan bij Amazon. Vorige week, nog voor de officiële start, hadden ongeveer 100.000 mensen zich al ingeschreven voor een proefperiode. Tegen 2020 wil Jet maar liefst 15 miljoen betalende abonnees, goed voor een bedrag van 750 miljoen dollar (700 miljoen euro).

 

Naar verwachting zal Jet.com de eerste jaren flinke verliezen maken, door marketingkosten en om de lage prijzen te kunnen hanteren. Toch heeft het voor de lancering 225 miljoen dollar (200 miljoen euro) aan kapitaal kunnen genereren en is het al op 600 miljoen dollar (550 miljoen euro) gewaardeerd. Momenteel lopen er gesprekken voor nog meer investeringen, die de waardering kunnen laten oplopen tot maar liefst 3 miljard dollar (2,75 miljard euro).

 

Klanten weglokken bij Amazon

Jet.com moet momenteel nog heel wat producten aankopen via andere retailers, waar de prijzen vaak hoger zijn dan diegene die op de website worden gevraagd. Daar maakt het bedrijf daar nu flink wat verlies op, want producten die het niet zelf of via partners kan aankopen, worden gewoon ergens anders gekocht door werknemers van Jet.Com, die ze daarna aan een lagere prijs verkopen aan de eigen klant. Deze zogenaamde conciërgedienst is momenteel de grootste verliespost voor Jet.com.

 

Het doel van de dure dienst is om zo veel mogelijk klanten weg te lokken van concurrenten als Amazon. Later moeten de verliezen op die producten sterk teruggedrongen kunnen worden door met meer partners te gaan samenwerken. Bij de start heeft Jet al enkele honderden partners, maar het bedrijf wil zo snel mogelijk naar 2.000 partners gaan. Daardoor moet in de toekomst het gebruik van de conciërgedienst herleid worden tot een minimum. Tot dan zal de enige inkomst van het bedrijf de lidmaatschappen van de klanten zijn, al zal dat de eerste zes maanden echter vrijwel nul zijn aangezien iedereen de dienst een tijd gratis mag uitproberen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top