Amazon verdient fors aan fiscale route via Luxemburg

Amazon verdient fors aan fiscale route via Luxemburg

Amazon heeft vorig jaar voor omgerekend 13,5 miljard euro aan handelsstromen, die voor heel Europa waren bestemd, via het Groothertogdom Luxemburg laten verlopen. Op die manier kon het zijn belastingen minimaliseren.

Doel: fiscus ontlopen

Door zijn bestellingen via Luxemburg te laten verlopen, ontsnapte Amazon immers aan de hogere belastingvoeten in de andere landen. Meer zelfs, de onderneming slaagde erin om zowat 5 miljoen euro terug te trekken van de Luxemburgse fiscus, schrijft de krant The Sunday Times.

 

De ontwijkingstechniek is eenvoudig: een Brit die een bestelling plaatst bij Amazon doet dat op een website van een Luxemburgse dochteronderneming van Amazon. Die betaalt vervolgens een beperkt bedrag aan de Britse dochteronderneming, waar meer dan 5.000 mensen werken, voor de verdere dienstverlening. Vervolgens betaalt de verkopende Luxemburgse vennootschap aan een andere Luxemburgse vennootschap van Amazon voor het gebruik van de intellectuele rechten, zoals de merknaam, zodat ook diens inkomsten niet zo hoog zijn. De laatste vennootschap heeft dan inkomsten uit de intellectuele rechten, maar die zijn voor 80% vrijgesteld van belastingen.

 

Amazon is geen alleenstaand geval

Dergelijke technieken om belastingen te ontwijken, zijn al langer een doorn in het oog van de lokale fiscale diensten. Die willen steeds meer dat de bedrijven aan de maatschappij bijdragen op de plaats waar ze ook hun inkomsten boeken.

 

De wrevel in Groot-Brittannië is wat dat betreft tekenend: Amazon boekte er vorig jaar een omzet van 4,3 miljard pond (5,3 miljard euro). Toch betaalde de retailer er slechts 4,2 miljoen pond (4,2 miljoen euro) aan belastingen.

 

Amazon heeft in Europa weliswaar nog kantoren in Oostenrijk, Frankrijk, Duitsland en Italië, maar bedragen over deze landen werden niet genoemd. Amazon is overigens geen alleenstaand geval. Ook andere maatschappijen als Apple, Google, IBM en Starbucks worden om soortgelijke redenen met de vinger gewezen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top