Amazon verhoogt druk op uitgeverij met verkoopstop

Amazon verhoogt druk op uitgeverij met verkoopstop

Amazon heeft besloten om niet langer de boeken van uitgever Hachette te verkopen. Aanleiding is een dispuut over de prijzen van e-books. Schrijvers vinden de beslissing van Amazon oneerlijk.

Meer geld voor e-books

Hachette Books is een belangrijke uitgever op Amazon en geeft boeken uit van onder andere J.K. Rowling en Michael Connelly. Amazon heeft nu beslist om de boeken van die uitgeverij (tijdelijk) niet meer te verkopen, na een dispuut over het percentage dat Amazon krijgt op de verkoop van e-books. Amazon zou willen dat er meer geld in zijn richting vloeit, maar Hachette wil voorlopig niet toegeven.

 

Momenteel is het niet meer mogelijk om boeken van Hachette op voorhand te bestellen en op boeken die al uit zijn, is de levertijd flink langer geworden, zoals meestal het geval is met producten die voorlopig niet meer beschikbaar zijn.

 

Auteurs woedend

"We doen er alles aan om een oplossing te vinden voor deze moeilijke situatie, één die de beste is voor onze auteurs en hun werken en die ervoor zorgt dat we kunnen overleven en blijven groeien als een sterk auteur-gerichte uitgever", zegt woordvoerster Sophie Cottrell van Hachette in een persbericht.

 

Ook verschillende auteurs hebben zich al gekant tegen de beslissing van Amazon. Zij vragen zich af hoe deze praktijken in het voordeel van de klanten van Amazon kunnen zijn en ze zijn zelf ook niet tevreden dat hun werk niet meer beschikbaar wordt gesteld. Ze worden daarbij gesteund door de Authors Guild, de Amerikaanse auteursvereniging, die stelt dat Amazon misbruik maakt van zijn dominante positie en zo de wet breekt.

 

Ondertussen maken onafhankelijke boekverkopers dankbaar gebruik van de situatie door kortingen te geven op boeken van Hachette, om zo klanten naar hun winkels te lokken.

 

Amazon heeft in Duitsland een gelijkaardig dispuut met Bonnier. Ook daar is het moeilijk voor klanten om boeken van die uitgeverij te pakken te krijgen op Amazon. De e-tailreus heeft ongeveer 60 procent van de e-bookmarkt in handen, maar de laatste tijd zijn de resultaten van het bedrijf teleurstellend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top