Amazon wil concurrent voor Google Adwords

Amazon wil concurrent voor Google Adwords

Het Amerikaanse Amazon zou bezig zijn met het bouwen van een concurrent voor Google Adwords. Google haalt momenteel jaarlijks 50 miljard dollar (38 miljard euro) op met online advertenties, een markt die Amazon dan ook maar al te graag wil aanboren.

"Advertenties effectiever maken"

Amazon is van plan om in het begin advertenties die op hun pagina's geleverd worden door Google te vervangen door advertenties die via een eigen platform komen. Het bekijkt ook al hoe het systeem in de toekomst uitgebreid kan worden. Het nieuwe systeem, Amazon Sponsored Links genoemd, zou nog dit jaar in een eerste testfase komen.

 

"Amazon kan de data die het heeft over aankoopgedrag gebruiken om dit soort advertenties veel effectiever te maken", zegt Karsten Weide, een analist bij IDC, aan The Wall Street Journal. "Marketeers zouden graag een andere optie hebben naast Google en Facebook voor hun advertenties."



Hoge winsten

De Amerikaanse online retailer zou dit jaar ongeveer 1 miljard dollar (750 miljoen dollar) aan advertentie-inkomsten hebben en kan dat met dit nieuwe systeem nog verder uitbreiden. Het zou er voor kunnen zorgen dat de winstmarges bij Amazon een flink stuk de hoogte in gaan. Zo haalde Google in de eerst helft van dit jaar een hogere operationele winst uit zijn advertenties dan het totaal van Amazon sinds zijn oprichting 20 jaar geleden.

 

Het lijkt er op dat beide bedrijven steeds meer in elkaars vaarwater terechtkomen. Google investeert de laatste tijd in zaken waar vooral Amazon goed in is en omgekeerd. Zo heeft Amazon nu ook een eigen smartphone, net als Google, en is Google meer bezig met het uitbreiden van zijn leverdiensten voor online bestelde producten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top