Amazon wil concurrent voor Google Adwords

Amazon wil concurrent voor Google Adwords

Het Amerikaanse Amazon zou bezig zijn met het bouwen van een concurrent voor Google Adwords. Google haalt momenteel jaarlijks 50 miljard dollar (38 miljard euro) op met online advertenties, een markt die Amazon dan ook maar al te graag wil aanboren.

"Advertenties effectiever maken"

Amazon is van plan om in het begin advertenties die op hun pagina's geleverd worden door Google te vervangen door advertenties die via een eigen platform komen. Het bekijkt ook al hoe het systeem in de toekomst uitgebreid kan worden. Het nieuwe systeem, Amazon Sponsored Links genoemd, zou nog dit jaar in een eerste testfase komen.

 

"Amazon kan de data die het heeft over aankoopgedrag gebruiken om dit soort advertenties veel effectiever te maken", zegt Karsten Weide, een analist bij IDC, aan The Wall Street Journal. "Marketeers zouden graag een andere optie hebben naast Google en Facebook voor hun advertenties."



Hoge winsten

De Amerikaanse online retailer zou dit jaar ongeveer 1 miljard dollar (750 miljoen dollar) aan advertentie-inkomsten hebben en kan dat met dit nieuwe systeem nog verder uitbreiden. Het zou er voor kunnen zorgen dat de winstmarges bij Amazon een flink stuk de hoogte in gaan. Zo haalde Google in de eerst helft van dit jaar een hogere operationele winst uit zijn advertenties dan het totaal van Amazon sinds zijn oprichting 20 jaar geleden.

 

Het lijkt er op dat beide bedrijven steeds meer in elkaars vaarwater terechtkomen. Google investeert de laatste tijd in zaken waar vooral Amazon goed in is en omgekeerd. Zo heeft Amazon nu ook een eigen smartphone, net als Google, en is Google meer bezig met het uitbreiden van zijn leverdiensten voor online bestelde producten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top