Amazon wil concurrent voor Google Adwords | RetailDetail

Amazon wil concurrent voor Google Adwords

Amazon wil concurrent voor Google Adwords

Het Amerikaanse Amazon zou bezig zijn met het bouwen van een concurrent voor Google Adwords. Google haalt momenteel jaarlijks 50 miljard dollar (38 miljard euro) op met online advertenties, een markt die Amazon dan ook maar al te graag wil aanboren.

"Advertenties effectiever maken"

Amazon is van plan om in het begin advertenties die op hun pagina's geleverd worden door Google te vervangen door advertenties die via een eigen platform komen. Het bekijkt ook al hoe het systeem in de toekomst uitgebreid kan worden. Het nieuwe systeem, Amazon Sponsored Links genoemd, zou nog dit jaar in een eerste testfase komen.

 

"Amazon kan de data die het heeft over aankoopgedrag gebruiken om dit soort advertenties veel effectiever te maken", zegt Karsten Weide, een analist bij IDC, aan The Wall Street Journal. "Marketeers zouden graag een andere optie hebben naast Google en Facebook voor hun advertenties."



Hoge winsten

De Amerikaanse online retailer zou dit jaar ongeveer 1 miljard dollar (750 miljoen dollar) aan advertentie-inkomsten hebben en kan dat met dit nieuwe systeem nog verder uitbreiden. Het zou er voor kunnen zorgen dat de winstmarges bij Amazon een flink stuk de hoogte in gaan. Zo haalde Google in de eerst helft van dit jaar een hogere operationele winst uit zijn advertenties dan het totaal van Amazon sinds zijn oprichting 20 jaar geleden.

 

Het lijkt er op dat beide bedrijven steeds meer in elkaars vaarwater terechtkomen. Google investeert de laatste tijd in zaken waar vooral Amazon goed in is en omgekeerd. Zo heeft Amazon nu ook een eigen smartphone, net als Google, en is Google meer bezig met het uitbreiden van zijn leverdiensten voor online bestelde producten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.