Amazon wil concurrent voor Google Adwords

Amazon wil concurrent voor Google Adwords

Het Amerikaanse Amazon zou bezig zijn met het bouwen van een concurrent voor Google Adwords. Google haalt momenteel jaarlijks 50 miljard dollar (38 miljard euro) op met online advertenties, een markt die Amazon dan ook maar al te graag wil aanboren.

"Advertenties effectiever maken"

Amazon is van plan om in het begin advertenties die op hun pagina's geleverd worden door Google te vervangen door advertenties die via een eigen platform komen. Het bekijkt ook al hoe het systeem in de toekomst uitgebreid kan worden. Het nieuwe systeem, Amazon Sponsored Links genoemd, zou nog dit jaar in een eerste testfase komen.

 

"Amazon kan de data die het heeft over aankoopgedrag gebruiken om dit soort advertenties veel effectiever te maken", zegt Karsten Weide, een analist bij IDC, aan The Wall Street Journal. "Marketeers zouden graag een andere optie hebben naast Google en Facebook voor hun advertenties."



Hoge winsten

De Amerikaanse online retailer zou dit jaar ongeveer 1 miljard dollar (750 miljoen dollar) aan advertentie-inkomsten hebben en kan dat met dit nieuwe systeem nog verder uitbreiden. Het zou er voor kunnen zorgen dat de winstmarges bij Amazon een flink stuk de hoogte in gaan. Zo haalde Google in de eerst helft van dit jaar een hogere operationele winst uit zijn advertenties dan het totaal van Amazon sinds zijn oprichting 20 jaar geleden.

 

Het lijkt er op dat beide bedrijven steeds meer in elkaars vaarwater terechtkomen. Google investeert de laatste tijd in zaken waar vooral Amazon goed in is en omgekeerd. Zo heeft Amazon nu ook een eigen smartphone, net als Google, en is Google meer bezig met het uitbreiden van zijn leverdiensten voor online bestelde producten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top