Amazon wil geen retournerende klanten | RetailDetail

Amazon wil geen retournerende klanten

Amazon wil geen retournerende klanten

Duitse klanten van Amazon die te vaak niet tevreden zijn met hun producten en ze dus retourneren, zullen hun accounts afgesloten zien worden. Amazon heeft al bevestigd dat het deze drastische maatregel inderdaad gebruikt, maar zegt ook dat normale klanten niet bevreesd moeten zijn.

Afsluiting zonder waarschuwing

Het was een Duitse blog die het nieuws meldde dat Amazon zonder waarschuwing vooraf de accounts van 'notoire terugzenders' afsluit. Amazon wil niet specifiëren welk beleid het op dat vlak hanteert: klanten kunnen dus niet weten wanneer ze gevaar kunnen lopen en dus hun account kunnen verliezen. Volgens de Duitse wet mag Amazon accounts sluiten, maar moet het klanten daar op voorhand van verwittigen.

 

Amazon heeft in de Duitse media al gereageerd door te stellen dat het enkel bij uitzondering accounts zal afsluiten. Voor dat gebeurt, zal er steeds een uitgebreid onderzoek gepleegd worden. Amazon vraagt trouwens uitdrukkelijk dat klanten wiens account werd afgesloten, gelieve geen nieuwe aanmaken.

 

Voor sommige klanten kan het afsluiten van de account ernstige gevolgen hebben: zij kunnen ook de toegang verliezen tot de clouddiensten en Kindle-database. Volgens juridische experts is het dan ook zeer goed mogelijk dat klanten die hun schrapping aanvechten, voor de rechter gelijk krijgen.

 

In Duitsland zijn webwinkels verplicht om ook de retourkosten terug te betalen wanneer een klant besluit om iets terug te sturen. Binnenkort zou dat veranderen, wanneer een Europese richtlijn in voege treedt. Een universitair onderzoek in Duitsland toonde al aan dat ruim 75% van de Duitse webwinkels de retourkosten bij de klant zal leggen zodra de nieuwe richtlijn van kracht is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Back to top