Amazon wil geen retournerende klanten

Amazon wil geen retournerende klanten

Duitse klanten van Amazon die te vaak niet tevreden zijn met hun producten en ze dus retourneren, zullen hun accounts afgesloten zien worden. Amazon heeft al bevestigd dat het deze drastische maatregel inderdaad gebruikt, maar zegt ook dat normale klanten niet bevreesd moeten zijn.

Afsluiting zonder waarschuwing

Het was een Duitse blog die het nieuws meldde dat Amazon zonder waarschuwing vooraf de accounts van 'notoire terugzenders' afsluit. Amazon wil niet specifiëren welk beleid het op dat vlak hanteert: klanten kunnen dus niet weten wanneer ze gevaar kunnen lopen en dus hun account kunnen verliezen. Volgens de Duitse wet mag Amazon accounts sluiten, maar moet het klanten daar op voorhand van verwittigen.

 

Amazon heeft in de Duitse media al gereageerd door te stellen dat het enkel bij uitzondering accounts zal afsluiten. Voor dat gebeurt, zal er steeds een uitgebreid onderzoek gepleegd worden. Amazon vraagt trouwens uitdrukkelijk dat klanten wiens account werd afgesloten, gelieve geen nieuwe aanmaken.

 

Voor sommige klanten kan het afsluiten van de account ernstige gevolgen hebben: zij kunnen ook de toegang verliezen tot de clouddiensten en Kindle-database. Volgens juridische experts is het dan ook zeer goed mogelijk dat klanten die hun schrapping aanvechten, voor de rechter gelijk krijgen.

 

In Duitsland zijn webwinkels verplicht om ook de retourkosten terug te betalen wanneer een klant besluit om iets terug te sturen. Binnenkort zou dat veranderen, wanneer een Europese richtlijn in voege treedt. Een universitair onderzoek in Duitsland toonde al aan dat ruim 75% van de Duitse webwinkels de retourkosten bij de klant zal leggen zodra de nieuwe richtlijn van kracht is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon denkt aan fysieke winkels in Duitsland

18/12/2017

De topman van de Duitse tak van Amazon heeft in een interview gezegd dat fysieke winkels van de online retailer in Duitsland enkel een kwestie van tijd zijn. Volgens hem is dat noodzakelijk, omdat de klant dat wil.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Back to top