Amazon wil geen retournerende klanten | RetailDetail

Amazon wil geen retournerende klanten

Amazon wil geen retournerende klanten

Duitse klanten van Amazon die te vaak niet tevreden zijn met hun producten en ze dus retourneren, zullen hun accounts afgesloten zien worden. Amazon heeft al bevestigd dat het deze drastische maatregel inderdaad gebruikt, maar zegt ook dat normale klanten niet bevreesd moeten zijn.

Afsluiting zonder waarschuwing

Het was een Duitse blog die het nieuws meldde dat Amazon zonder waarschuwing vooraf de accounts van 'notoire terugzenders' afsluit. Amazon wil niet specifiëren welk beleid het op dat vlak hanteert: klanten kunnen dus niet weten wanneer ze gevaar kunnen lopen en dus hun account kunnen verliezen. Volgens de Duitse wet mag Amazon accounts sluiten, maar moet het klanten daar op voorhand van verwittigen.

 

Amazon heeft in de Duitse media al gereageerd door te stellen dat het enkel bij uitzondering accounts zal afsluiten. Voor dat gebeurt, zal er steeds een uitgebreid onderzoek gepleegd worden. Amazon vraagt trouwens uitdrukkelijk dat klanten wiens account werd afgesloten, gelieve geen nieuwe aanmaken.

 

Voor sommige klanten kan het afsluiten van de account ernstige gevolgen hebben: zij kunnen ook de toegang verliezen tot de clouddiensten en Kindle-database. Volgens juridische experts is het dan ook zeer goed mogelijk dat klanten die hun schrapping aanvechten, voor de rechter gelijk krijgen.

 

In Duitsland zijn webwinkels verplicht om ook de retourkosten terug te betalen wanneer een klant besluit om iets terug te sturen. Binnenkort zou dat veranderen, wanneer een Europese richtlijn in voege treedt. Een universitair onderzoek in Duitsland toonde al aan dat ruim 75% van de Duitse webwinkels de retourkosten bij de klant zal leggen zodra de nieuwe richtlijn van kracht is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.