Amazon wil geen retournerende klanten

Amazon wil geen retournerende klanten

Duitse klanten van Amazon die te vaak niet tevreden zijn met hun producten en ze dus retourneren, zullen hun accounts afgesloten zien worden. Amazon heeft al bevestigd dat het deze drastische maatregel inderdaad gebruikt, maar zegt ook dat normale klanten niet bevreesd moeten zijn.

Afsluiting zonder waarschuwing

Het was een Duitse blog die het nieuws meldde dat Amazon zonder waarschuwing vooraf de accounts van 'notoire terugzenders' afsluit. Amazon wil niet specifiëren welk beleid het op dat vlak hanteert: klanten kunnen dus niet weten wanneer ze gevaar kunnen lopen en dus hun account kunnen verliezen. Volgens de Duitse wet mag Amazon accounts sluiten, maar moet het klanten daar op voorhand van verwittigen.

 

Amazon heeft in de Duitse media al gereageerd door te stellen dat het enkel bij uitzondering accounts zal afsluiten. Voor dat gebeurt, zal er steeds een uitgebreid onderzoek gepleegd worden. Amazon vraagt trouwens uitdrukkelijk dat klanten wiens account werd afgesloten, gelieve geen nieuwe aanmaken.

 

Voor sommige klanten kan het afsluiten van de account ernstige gevolgen hebben: zij kunnen ook de toegang verliezen tot de clouddiensten en Kindle-database. Volgens juridische experts is het dan ook zeer goed mogelijk dat klanten die hun schrapping aanvechten, voor de rechter gelijk krijgen.

 

In Duitsland zijn webwinkels verplicht om ook de retourkosten terug te betalen wanneer een klant besluit om iets terug te sturen. Binnenkort zou dat veranderen, wanneer een Europese richtlijn in voege treedt. Een universitair onderzoek in Duitsland toonde al aan dat ruim 75% van de Duitse webwinkels de retourkosten bij de klant zal leggen zodra de nieuwe richtlijn van kracht is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

 

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Back to top